Gå til hovedinnhold
For studenter Søk

Musikk­fi­lo­so­fisk poli­kli­nikk

  • Gjennomføres: To semestre, høst og vår
  • Avsluttende vurdering: Vurdering fra faglærer
  • Undervisningsspråk: Norsk og/eller engelsk

Kort om emnet

Med utgangspunkt i diskusjoner av sentrale musikk-/kunstfilosofiske tekster, og aktuelle eksempler fra musikalsk praksis, gir emnet en innføring i grunnleggende tenkning omkring kunstens verdi og funksjon i et moderne samfunn. Emnet har fokus på anvendelse av filosofiske perspektiver med relevans for høyere musikkutdanning og musikerprofesjonen.

Emneansvarlig: Fagseksjon for musikkpedagogikk og musikkterapi

Læringsmål

Ved fullført emne er det forventet at studenten

  • har kunnskap om filosofiske perspektiver på kunstens verdi og funksjon i et moderne samfunn
  • kan analysere og drøfte kunstens verdi og funksjon i samfunnet i lys av ulike filosofiske perspektiver
  • kan reflektere selvstendig og kritisk over og formidle filosofiske perspektiver på kunstens verdi og funksjon i samfunnet

Innhold

Emnet gir innføring i grunnleggende musikkfilosofiske spørsmål og diskusjoner med relevans for tenkning omkring musikkens verdi og funksjon i dagens samfunn. Sentralt står følgende tematikker

  • Hva er musikk godt for?
  • Musikk og dannelse
  • Musikkopplevelse som eksistensiell erfaring
  • Musikkens egenverdi – finnes den? Hva betyr i så fall det?
  • Musikk og bærekraft

Organisering

Undervisningen vil i bestå av en rekke seminarer, hvor sentrale musikk- og kunstfilosofiske tekster presenteres og diskuteres. På seminarene bidrar både lærere og studenter aktivt. En del av arbeidet foregår som selvstendige studier av obligatorisk litteratur.
I tillegg til emneansvarlig lærer, vil flere lærere delta som gjestelærere.
Studenten meldes automatisk opp til undervisning/veiledning og vurdering i emnet, i henhold til den progresjon som er fastsatt i utdanningsplanen.

Arbeidskrav

Det er obligatorisk deltagelse i emnet. Studenten skal delta aktivt i seminarenes samtaler og diskusjoner, med egne fremlegg og respons på medstudenters fremlegg. Det fremgår av undervisningsplanen når egne fremlegg og respons på andre fremlegg skal foregå.

Avsluttende vurdering

Alle arbeidskrav i emnet må være godkjent for at studenten skal få avsluttende vurdering.
Studenten vurderes i forhold til emnets læringsmål. Avsluttende vurdering uttrykkes ved bestått/ikke bestått og fastsettes av faglærer(e) på grunnlag av en individuell vurdering av studentens arbeid i emnet.

Ny vurdering
For ny vurdering må studenten følge emnet på nytt i sin helhet.

Publisert: 7. mar. 2024 — Oppdatert: 21. okt. 2024