Gå til hovedinnhold
For studenter Søk

Prak­sis i musikk­ad­mi­ni­stra­sjon

  • Gjennomføres: 2 semestre, høst og vår
  • Avsluttende vurdering: Vurdering fra faglærer
  • Undervisningsspråk: Norsk og/eller engelsk

Kort om emnet

Emnet gir en innføring i praktisk administrativ erfaring gjennom å assistere og observerer ulike utøvende prosjekter tilknyttet NMH. Eksempler på prosjekter kan være konsertserier, interne og eksterne festivaler, orkester og ensembler.

Dette emnet er spesielt egnet for studenter som er interessert i praksis innenfor ulike typer musikkadministrasjon.

Det kan være mulig å inkludere et selvstendig prosjekt eller fokusere på et bestemt ensemble/ aldersgruppe, i henhold til studentens interesser.

Læringsmål

Ved fullført emne er det forventet at studenten:

  • har erfaring med planlegging, organisering og gjennomføring av et eller flere produksjoner/ prosjekter
  • har erfaring med å jobbe selvstendig og samarbeide med andre
  • har innsikt i å lede prosesser og koordinere musikere

Innhold

Studenten får en innføring i den praktiske delen av å jobbe med en produksjon. Studenten skal i samarbeid med fagansvarlig har ansvaret for planlegging, organisering og gjennomføring av en eller flere produksjoner/ prosjekter.

Studenten fører logg om erfaring de opparbeides seg underveis i emnet.

Organisering

Emnet er prosjektbasert og organiseres i konsentrerte bolker. Fagansvarlig legger rammebetingelser for praktiske oppgaver og veiledning. Det forventes deltagelse på relevante møter og tett samarbeid med aktuelle aktører.

Plan for organisering og deltakelse blir forelagt ved starten av studieåret.

Dersom studenten skal gjennomføre et selvstendig prosjekt skal rammer og vilkår for prosjektet avtales med fagansvarlig ved studiestart.

Arbeidskrav

Det er obligatoriske aktiv deltagelse i emnet. Dette innebærer normalt at fravær på med enn 20 prosent medfører at studenten ikke består emnet.

Logg

Studenten fører logg om de erfaringene de opparbeider seg underveis i emnet.

Avsluttende vurdering

Studenten skriver et refleksjonsnotat med et omfang på ca. 1000 ord.

Refleksjonsnotat skal ta utgangspunkt i loggen og de refleksjoner studenten har opparbeidet seg gjennom erfaringer med praksisemnet. Refleksjonsnotatet leveres på læringsplattformen Canvas og vurderes av faglærer. Avsluttende vurdering uttrykkes med bestått/ ikke bestått.

Ny vurdering

For ny vurdering gjelder samme ordning som for ordinær vurdering.

Publisert: 20. mar. 2023 — Oppdatert: 26. sep. 2024