- Emnetype: Opplæringsdelen.
- Emnenivå: Ph.d.
- Gjennomføres: 1. studieår.
- Avsluttende vurdering: Presentasjon, intern eller ekstern sensor
- Forhåndskrav: Kvalifisert for opptak til et ph.d.-program.
- Undervisningsspråk: Skandinaviske språk og engelsk
- Emneansvarlig: Doktorgradsutvalget
- Pensum: 5-600 sider
Kort om emnet
Emnet tar for seg ulike måter å forske på musikkpraksiser. Emnet gir en bred oversikt over hvordan ulike tilnærminger forstår musikkbegrepet og praksisbegrepet.
Læringsmål
Ved fullført emne er det forventet at kandidaten kan
- dokumentere bred oversikt over ulike måter å forske på musikkpraksiser på
- identifisere særtrekk ved ulike fagområders forskning og i kunstnerisk utviklingsarbeid, samt fellestrekk og forskjeller mellom dem
- kontekstualisere forskning på musikkpraksiser i et samfunnsperspektiv
- reflektere over egen forskning på musikkpraksiser i lys av eksisterende forskningstradisjoner
Innhold
Emnet vil fokusere på:
- forståelser av musikkbegrepet innen ulike musikkforskningstradisjoner
- forståelser av praksisbegrepet innen ulike musikkforskningstradisjoner
- forståelser av forskning på musikkpraksiser i et samfunnsperspektiv
- refleksivitet i musikkforskning
Pensum:
Pensum er todelt og består av et obligatorisk felles pensum på ca. 400 sider og et selvvalgt pensum på minimum 100 sider. Selvvalgt pensum kan velges fra en liste med anbefalt litteratur som presenteres ved studiestart.
Organisering
Undervisningen består av forelesninger, stipendiatpresentasjoner og diskusjoner.
Kandidaten meldes automatisk opp til undervisning/veiledning og vurdering i emnet i henhold til den progresjon som er fastsatt i studieplanen.
Arbeidskrav
Kandidatene skal gjennomføre en gruppeoppgave i form av en presentasjon for øvrige deltakere i emnet. Presentasjonen skal drøfte hvordan ulike forskningstradisjoner tilnærmer seg et utvalgt fenomen innen musikkforskning.
Det er obligatorisk deltakelse på stipendiatpresentasjoner og gruppearbeid.
Avsluttende vurdering
Arbeidskrav må være godkjent for at kandidaten skal kunne gå opp til avsluttende vurdering.
Emnet avsluttes med en 20 minutters muntlig presentasjon som avklares med og koordineres av emneansvarlig.
Kandidaten vurderes i forhold til emnets læringsmål. Avsluttende vurdering uttrykkes ved bestått/ikke-bestått og fastsettes av to interne sensorer.
Etter at den muntlige presentasjonen er gjennomført skal kandidaten få en muntlig tilbakemelding fra sensorene.
Ny vurdering
Ny eller utsatt vurdering gjøres på grunnlag av en skriftlig innlevering.