- Gjennomføres: 1. studieår, over to semestre.
- Avsluttende vurdering: Eksamensmappe og praktisk-muntlig eksamen.
- Forhåndskrav: Opptak til bachelorstudiet i utøving – improvisert musikk/jazz eller tilsvarende.
- Undervisningsspråk: Norsk.
Kort om emnet
Gjennom arbeidet med emnet skal studenten tilegne seg grunnleggende ferdigheter i jazzteori og gehør. Det arbeides med melodi, harmonikk, rytmikk og form. Arbeidet med emnet tar sikte på å forene teoretiske kunnskaper og praktiske ferdigheter.
Faglærer(ne) utarbeider en årsplan for emnet som kunngjøres i starten av første semester.
Emnet etterfølges av Gehør, teori og arrangering II (JZTEO11).
Læringsmål
Ved fullført emne er det forventet at studenten
- forstår og kan anvende akkordbesifring
- har opparbeidet grunnleggende metoder for å bruke gehøret aktivt i arbeid med musikk
- kan klappe/synge/trampe ulike rytmiske strukturer og samtidig holde en stødig puls
- kan memorere og gjengi musikk lært fra klingende materiale
- kan utføre funksjonsharmonisk analyse (trinnanalyse) av akkordskjema på jazzstandardlåter
- kan gjenkjenne og anvende strukturer fra jazzharmonikk og i improvisasjon og komponering
Innhold
- Grunnleggende besifring og metningstoner
- Synging av akkordprogresjoner og linjer
- Rytmisk trening med kroppen som instrument
- Rytmisk og melodisk transkripsjon, både muntlig og skriftlig
- Funksjonsharmonisk teori og trinnanalyse
- Muntlig improvisasjon, og skriftlig komponering av linjer, over akkordprogresjoner
Lærestoffet vil være hentet fra jazz og annen afroamerikansk musikk. Undervisningen tar utgangspunkt i både klingende og notert musikk. Utvikling av praktiske ferdigheter og styrking av det indre gehør vil stå sentralt.
Årsplan for emnet, som kunngjøres i starten av første semester, vil gi en mer detaljert oversikt over hvordan de ulike temaene vil bli behandlet i det gjeldende studieåret.
Organisering
Undervisningen gis normalt ukentlig. Deler av innholdet vil kunne skilles ut og undervises som parallelle kurs eller bolker. Undervisning i prosjektuker kan knyttes til emnet.
Det stilles store krav til studentens arbeid mellom timene.
Et fravær på mer enn 20% vil medføre at studenten mister retten til aktiv deltagelse i timene og til individuell veiledning. Dersom fraværet i spesifikke timer som har obligatorisk oppmøte (se Arbeidskrav) overstiger 20%, vil det i tillegg medføre at studenten ikke får gå opp til eksamen.
For oversikt over veiledende undervisningsmengde og organisering, se ”Organisering” under beskrivelsen av det enkelte studieprogram.
Studenten meldes automatisk opp til undervisning/veiledning og vurdering i emnet, i henhold til den progresjon som er fastsatt i utdanningsplanen.
Arbeidskrav
- Deltakelse i minst 80% av gruppetimene i rytmikk. Datoer spesifiseres i årsplanen.
- Arbeidsmappe. Studenten skal i løpet av emnet sette sammen en mappe inneholdende minimum 10 analyser, rytmiske og melodiske transkripsjoner, egenkomponerte linjer el.l. Oppgavene gis løpende gjennom studieåret. Type, antall og tidsfrister spesifiseres i årsplanen.
- Studenten skal forberede og framføre 3-4 praktisk-muntlige oppgaver i løpet av emnet. Tidsfrister og type framføringer spesifiseres i årsplanen.
Frist: Innen 15. april skal alle arbeidskrav være godkjent av faglærer, men framføringer kan ha en tidligere siste tidsfrist dersom dette på forhånd er spesifisert i årsplanen.
Avsluttende vurdering
Alle arbeidskrav i emnet må være godkjent for at studenten skal få gå opp til avsluttende vurdering.
Studenten vurderes i forhold til emnets læringsmål. Avsluttende vurdering uttrykkes ved bestått/ ikke bestått og fastsettes på grunnlag av en eksamensmappe og praktisk-muntlig eksamen. Begge deleksamener må være bestått for at emnet skal vurderes til bestått. Vurderingen gjøres av minst to interne sensorer.
Eksamensmappe
Med utgangspunkt i arbeidsmappen setter studenten sammen en eksamensmappe som skal inneholde 4 oppgaver utarbeidet i løpet av emnet. Oppgavene skal være bearbeidede/sluttførte versjoner av oppgavene som er gitt som arbeidskrav.
Frist: innen 15. mai i emnets andre semester leveres mappen på NMHs digitale undervisningsplattform.
Praktisk-muntlig eksamen
Gjennomføres ved slutten av vårsemesteret. Studentenes evne til aktiv anvendelse av faginnholdet vil bli tillagt stor vekt.
Omfang: 20 minutter innstudering og 20 minutter individuell eksaminasjon.
Ny vurdering
Ved ikke bestått vurdering må studenten på nytt gjennomføre den/de deleksamener som ikke er bestått ved ordinær vurdering. Deretter kan det gis ny samlet vurdering i emnet. Dersom mangel på oppfylte arbeidskrav har medført at studenten ikke har fått gå opp til avsluttende vurdering, må deler av emnet gjennomføres på nytt.