- Emnetype: Videreutdanningsemne.
- Avsluttende vurdering: Prosjektoppgave.
- Forhåndskrav: Generell studiekompetanse og 120 studiepoeng fra høyere utdanning (to år).
- Undervisningsspråk: Norsk.
Kort om emnet
Kulturelt entreprenørskap er et videreutdanningstilbud med temaer innen kommunikasjon og prosjektrelaterte fag. Videreutdanningen skal bidra til bevisstgjøring av evnen til å se muligheter og handlingsrom i kulturprosjekter. Det fokuseres på utvidelse av studentens verktøykasse med modeller innen ledelse, forretningsdrift, undervisning og prosjektarbeid. Samhandling og kommunikative ferdigheter står sentralt.
Kontaktperson: Lisbeth Wathne Svinø
Læringsmål
Ved fullført emne er det forventet at studenten
- har kunnskap om entreprenørskap og prosjektarbeid, herunder ulike forretnings- og analyseverktøy, og kan anvende denne i kulturprosjekter
- har teoretisk og praktisk innsikt i kommunikasjonsverktøy, og hvordan dette kan påvirke arbeidsform og lederstil i å lede seg selv og andre
- kan reflektere over egne styrker og svakheter i samhandling med andre
Innhold
Eksempler på temaer som gjennomgås i videreutdanningen:
- Forretningsverktøy: strategisk og strukturelt arbeid med markedsplan og økonomi
- Prosjektledelse: hvordan arbeide mer effektivt i prosjekter
- Kommunikasjon og coaching: videreutvikle kommunikative ferdigheter og bidra til å skape motivasjon og eierskap til felles mål og prosjekter. I tillegg til arbeid med selvledelse.
Organisering
- Kurset er samlingsbasert og består normalt av tre fysiske samlinger à tre dager, og tre digitale samlinger à to dager. Samlingene vil gjennomføres i form av forelesninger, faglig læring gjennom diskusjoner/dialog, gruppeoppgaver, deltakerpresentasjoner og refleksjon.
- Coachingteknikker skal trenes i grupper à 3 personer mellom samlingene, med oppstart etter tredje samling. Disse kan gjennomføres både ved fysiske møter og som nettmøter.
Arbeidskrav
- Studenten skal mellom de seks samlingene besvare totalt fem skriftlige oppgaver. Oppgavene defineres i årsplan for emnet som tilgjengeliggjøres ved emnets oppstart. Frist for hver oppgave er angitt i årsplanen.
- Det er obligatorisk deltakelse på minimum fem coachingtriader. Etter hver coachingtriade skal deltakeren skrive en kort refleksjon.
- Hver student skal gjennomføre to individuelle samtaler med en personlig coach i løpet av studieåret.
- Hver student skal gjennomføre én tilbakemeldingssamtale i tilknytning til en atferdsanalyse.
Alle arbeidskrav skal være godkjent til samme frist som for innlevering av avsluttende prosjektoppgave. Frist: 15. april.
Avsluttende vurdering
Alle arbeidskrav i emnet må være godkjent for at studenten skal få avsluttende vurdering.
Studenten vurderes i forhold til emnets læringsmål. Avsluttende vurdering uttrykkes ved bestått/ ikke bestått og fastsettes på grunnlag av en avsluttende prosjektoppgave. Vurdering gjøres av faglærer.
Prosjektoppgave
Prosjektoppgaven leveres i henhold til nærmere angitte krav om form og innhold, og skal ha et omfang på 3000-3500 ord.
Ny vurdering
For ny vurdering gjelder samme ordning som for ordinær vurdering.