Gå til hovedinnhold
For studenter Søk

Kunst­ne­risk for­dyp­ning I – pro­sjekt

  • Gjennomføres: 1. studieår, over to semestre
  • Avsluttende vurdering: Vurdering fra faglærere
  • Forhåndskrav: Opptak til masterstudiet i utøving/Det frie masterstudiet
  • Undervisningsspråk: Norsk/Engelsk

Kort om emnet

Emnet er for studenter ved Det frie masterstudiet og Masterstudiet i utøving på følgende studieretninger:

  • Improvisert musikk/jazz
  • Utøving med musikkforskning (for studenter som spiller improvisert musikk/jazz)

Emnet går over studiets to første semestre og skal gjøre studenten bedre rustet til å gjennomføre masterarbeidet. I løpet av emnet skal studenten bli mer bevisst på sin identitet, sine roller og muligheter innenfor musikklivet. Hovedfokuset ligger i å kunne identifisere, utvikle og presentere sin personlige profesjonelle portefølje.

Læringsmål

Ved fullført emne er det forventet at studenten

  • viser et bevisst forhold til sin kunstneriske identitet og kan kontekstualisere eget kunstnerisk arbeid
  • behersker ulike formidlingsformer, samt fremstår som en reflektert musikkformidler
  • kan initiere, utvikle, gjennomføre og lede kunstneriske prosjekter
  • kan gjennomføre interdisiplinære/tverrkunstneriske prosjekter
  • dokumenterer grunnleggende kjennskap til bruk av ulike mediekanaler
  • har innsikt i og kan forholde seg kritisk reflektert til yrkesetiske normer og problemstillinger
  • er bevisst økonomiske forhold knyttet til det å realisere sine kunstneriske visjoner

Studenten vurderes etter de samme læringsmålene i de ulike variantene av Kunstnerisk fordypning - prosjekt. Ved avslutningen av Kunstnerisk fordypning I – Prosjekt, vurderes det om studentens progresjon i forhold til læringsmålene har vært tilfredsstillende. Ved avslutningen av Kunstnerisk fordypning i studiets 2. år vurderes det om studenten har oppnådd et læringsutbytte som tilsvarer læringsmålene.

Innhold

Emnet omfatter planlegging, gjennomføring og evaluering av prosjekter, både egne og som deltager på andres prosjekter.

Prosjekter

Studenten skal planlegge, gjennomføre og evaluere prosjekter. Prosjektene skal være avsluttede kunstneriske prosjekter som skal forberede studenten til å gjennomføre masterarbeidet, men skal ikke overlappe med dette. Prosjektene dokumenteres i et format som avtales med prosjektveilederen (konsert, innspilling eller lignende). Det skal leveres en skriftlig refleksjon over prosessene i hvert prosjekt.

Krav til semesterprosjektene (gjelder samlet sett for emnene Kunstnerisk fordypning I - prosjekt og Kunstnerisk fordypning II – prosjekt)

  • Minst ett av prosjektene må være interdisiplinært/tverrkunstnerisk (for eksempel inkludere elementer av kunstarter som dans, billedkunst, film osv).
  • Minst ett av prosjektene skal gjennomføres/presenteres eksternt (utenfor den aktuelle institusjonen).
  • Minst en av de skriftlige refleksjonene skal relateres til musikkens plass i samfunnet.

Samspillprosjekter

Det organiseres ett felles samspillprosjekt for studenter på studieretningen improvisert musikk/jazz.

Felles prosjekter

Det organiseres prosjekter for studentene ved det frie masterstudiet hvert år. Eksempler på innhold i prosjektene er samspill, innspilling, tverrkunstneriske prosjekter eller seminarer om relevante temaer. Studieleder fastsetter innholdet i dialog med studentene og fagmiljøet.

Organisering

Hver student/ensemble får ved studiestart tildelt en hovedveileder, normalt en av høgskolens faste lærere. Hovedveileder følger studenten gjennom hele studiet, og gir faglige og praktiske råd og tilbakemeldinger. Det er knyttet en fast veiledningsressurs til studentens hovedveileder. Det oppnevnes en prosjektveileder som følger ett årskull på studieretningen improvisert musikk/jazz. Den samme læreren er ansvarlig for timene i masterforum. Studenten får prosjektmidler som disponeres i samråd med prosjektveileder. Prosjektene planlegges og gjennomføres av studente selv. Bruken av prosjektmidlene skal godkjennes av studieleder.

For studenter på FRIMA:

Studentene får oppnevnt en veileder (vanligvis intern) og det gis enkeltundervisning i emnet. Prosjektbeskrivelser og andre innleveringer, samt godkjenning av prosjektmidler foretas av leder av Masterforum i samråd med studieleder.

Samspillprosjekt

Organiseres normalt i prosjektuke og er felles for alle studenter på studieretningen improvisert musikk/jazz.

Studenten(e) er selv ansvarlig for progresjonen, og må sørge for å gjøre jevnlige avtaler med hovedveileder samt fremføre materiale for og levere materiale (noter, innspillinger, prosjektbeskrivelse etc.) slik at progresjonen opprettholdes.

Studenten(e) er praktisk og økonomisk ansvarlig innenfor ressursrammer gitt av høgskolen for alle forhold knyttet til prosjekt- og konsertorganisering, prosjektavvikling, lyd- og videoopptak.

Studenten meldes automatisk opp til undervisning/veiledning og vurdering i emnet, i henhold til den progresjon som er fastsatt i utdanningsplanen.

Arbeidskrav

1. Det er obligatorisk deltakelse i ett samspillprosjekt i løpet av emnet.

Gjelder for studenter på studieretningen improvisert musikk/jazz.

1. Det er obligatorisk deltakelse i ett felles prosjekt i løpet av emnet.

For studenter på det frie masterstudiet erstattes kulepunkt 1 av dette kulepunktet.

2. Arbeidsmappe

Studenten setter sammen en mappe med følgende innhold knyttet til gjennomførte prosjekter:

  • Prosjektplan for hvert prosjekt skal godkjennes av prosjektveileder i forkant av prosjektstart. Planen skal inneholde beskrivelse av den praktiske planleggingen og gjennomføringen.
  • Dokumentasjon i egnet format over gjennomførte prosjekter. Omfang: I alt ca. 90-120 minutter lydfestet musikk. Minuttkravet er veiledende og skal sees i sammenheng med den arbeidsinnsatsen studenten må legge i det enkelte prosjekt, avhengig av prosjektets egenart. Prosjektveileder godkjenner dokumentasjonen.
  • Logg/skriftlig dokumentasjon over hvert prosjekt. Hver logg/refleksjonstekst leveres for godkjenning til prosjektveileder, som fastsetter frister for innlevering. Omfang: ca. 1200 ord per prosjekt.

Frist: Innen 15. april i emnets andre semester skal innholdet i mappen være fullstendig, og godkjent av prosjektveileder.

Avsluttende vurdering

Alle arbeidskrav i emnet må være godkjent for at studenten skal få gå opp til avsluttende vurdering.

Studenten vurderes i forhold til emnets læringsmål slik det er beskrevet i avsnittet Læringsmål. Avsluttende vurdering uttrykkes ved bestått/ikke bestått og fastsettes av hovedveileder og prosjektveileder på grunnlag av dokumentasjonen i arbeidsmappen og en individuell vurdering av studentens faglige nivå gjennom arbeidet med emnet.

Ny vurdering

For ny vurdering gjelder samme ordning som for ordinær vurdering.

Inngår i studieprogram

Publisert: 14. sep. 2021 — Oppdatert: 27. jun. 2025