- Gjennomføres: 2. studieår, normalt i høstsemesteret.
- Avsluttende vurdering: Rapport.
- Forhåndskrav: Opptak til mastergradsstudiet i musikkpedagogikk.
- Undervisningsspråk: Norsk.
Kort om emnet
Studenten fordyper seg i et musikkpedagogisk tema gjennom aktiv deltakelse i et pågående forsknings- og utviklingsprosjekt. Emnet dokumenteres med en skriftlig rapport.
Læringsmål
Ved fullført emne er det forventet at studenten
- kan planlegge, gjennomføre, dokumentere og evaluere faglige prosjekter
- har spesialisert innsikt i og erfaring med et selvvalgt musikkpedagogisk fagområde
- viser selvstendighet og god vurderingsevne i møte med musikkpedagogiske utfordringer og problemstillinger
- kan delta og bidra faglig i samarbeidsprosjekter
Innhold
Studenten utformer sitt eget prosjekt innenfor rammen av følgende tilbud:
- deltakelse i et pågående forsknings- og/eller utviklingsprosjekt ved NMH eller en annen musikkutdanningsinstitusjon
Studenten legger i samarbeid med faglærer opp et pensum på ca. 500 sider. Prosjektet og pensumliste skal godkjennes av faglærer.
Organisering
Emnet innledes med felles forelesninger, men er i store trekk organisert som et selvstendig arbeid der veiledning og samarbeid er viktige elementer.
Oversikt over undervisningsmengde og organisering gis ved studiestart.
Studenten meldes automatisk opp til undervisning/veiledning og vurdering i emnet, i henhold til den progresjon som er fastsatt i utdanningsplanen.
Arbeidskrav
Studenten skal levere en pensumliste til faglærer på ca. 500 sider innen 15. oktober i det aktuelle eksamenssemesteret.
Avsluttende vurdering
Alle arbeidskrav i emnet må være godkjent for at studenten skal få gå opp til avsluttende vurdering.
Studenten vurderes i henhold til emnets læringsmål. Avsluttende vurdering uttrykkes ved bestått/ ikke bestått og fastsettes på grunnlag av en rapport ved slutten av eksamenssemesteret. Vurderingen gjøres av én intern sensor.
Rapport
Studenten leverer en rapport som beskriver prosjektet, dets målsetninger og resultat. Omfang: 2000 til 3000 ord. Avhengig av prosjektets form, kan resultatene dreie seg om deltakernes refleksjoner om prosjektets betydning for egen praksis; kandidatens egen læring og utvikling; kandidatens bidrag i forskningsgruppas arbeid. Studenten skal gjennom rapporten dokumentere faglig innsikt, refleksjon og vurderingsevne. Det forutsettes at studenten anvender pensumlitteratur og annen relevant litteratur.
Frist for innlevering av rapport: 1. desember.
Ny vurdering
For ny vurdering gjelder samme ordning som for ordinær vurdering.