- Gjennomføres: To semestre, høst og vår
- Avsluttende vurdering: Refleksjonsnotat
- Undervisningsspråk: Engelsk. Individuelle oppgaver kan være på norsk.
Kort om emnet
Emnet gir en introduksjon til prinsippene i Alexander-teknikken. Målet med kurset er å hjelpe studentene til å utvikle en dypere forståelse av hvordan de best kan utnytte sine naturlige talenter og evner som utøvere.
Emneansvarlig: Fagseksjon for blåsere og slagverk
Læringsmål
Ved fullført emnet er det forventet at studenten
- har kunnskap om hva som kan bidra til å redusere skadelige eller lite produktive tendenser under trening og opptreden
- har kapasitet til å kritisk observere seg selv og medstudentene sine, og gi konstruktive råd basert på prinsippene i Alexander-teknikken
- kan gjenkjenne egne vaner som hindrer koordineringen av sinn og kropp, ha midler til å jobbe med disse, og innsikt i hvordan man kan anvende Alexander-teknikk for å optimalisere personlig trening og opptreden.
Innhold
Emnet introduserer studenten for grunnleggende begreper i Alexander-teknikk, og hvordan teknikkene kan anvendes i musikalsk utøvelse (spilling, sang og forberedelser til disse aktivitetene). Utfordringer knyttet til sceneskrekk vil også bli adressert. Teknikken vil bli modellert rundt grunnleggende anatomiske forhold og introdusert på en systematisk måte både generelt og mer spesifikt i forhold til instrumenttyper og grupper.
Aktuelle temaer:
- Prinsipper for teknikken (gjenkjennelse av vaner, inhibisjon, retning)
- Lesemateriell og anbefalte lærebøker
- Praktisk daglig bruk av teknikken både med og uten instrument
- Pusting og nytten av øvelser
Organisering
Undervisningen vil foregå både i grupper og individuelt. Det vil også være utprøvende arbeid og skriftlig arbeid basert på lesing og personlig erfaring med å anvende Alexander teknikkens ideer. I tillegg forventes det at studentene anvender arbeidet utenfor timene.
Arbeidskrav
- Det er obligatorisk aktiv deltakelse i de timeplanlagte timene. Dette innebærer normalt at fravær på mer enn 20 prosent medfører at studenten ikke består emnet.
Avsluttende vurdering
Alle arbeidskrav i emnet må være godkjent for at studenten skal få avsluttende vurdering.
Studenten vurderes i forhold til emnets læringsmål. Avsluttende vurdering uttrykkes ved bestått/ikke bestått og fastsettes på grunnlag av en refleksjonstekst på 1600-2000 ord. Refleksjonsnotatet leveres på emnets læringsplattform innen 15. april.
Ny vurdering
For ny vurdering gjelder samme ordning som for ordinær vurdering.
Pensumlitteratur
- P. de Alcantara, Indirect Procedures (Oxford University Press, 1997)
- F. M. Alexander, The Use of the Self (Centerline Press, 1984)
Anbefalt litteratur
- M. Gelb, Body Learning (London, 1981)
- M Vineyard, How You Stand, How You Move, How You Live (Marlowe, 2007)