- Gjennomføres: To semestre, høst og vår
- Avsluttende vurdering: Refleksjonsnotat
- Undervisningsspråk: Norsk og/eller engelsk
Kort om emnet
Gjennom emnet skal studenten få erfaring med, kunnskaper om og ferdigheter i musikkproduksjon rettet mot barn som målgruppe, komposisjon av barnemusikk og scenisk formidling av musikk til barn.
Faglærer i emnet: John Vinge.
Læringsmål
Ved fullført emne er det forventet at studenten:
- Kan skape, gjennomføre og vurdere musikkproduksjon der barn er målgruppe
- Har kunnskap om barnekultur og barnemusikk som sjanger
- Kjenner til sentrale institusjoner og formidlingsarenaer for barnemusikk
Innhold
Emnet søker å utforske ulike relevante aspekter knyttet til produksjon for , med og av barn.
Sentrale temaer:
- Barnemusikk som sjanger
- Komponering av barnemusikk
- Lytting og analyse
- Barnekulturteori
- Formidlings- og interaksjonskonsepter
- Musikalsk entreprenørskap
Organisering
Emnet organiseres som ti samlinger á fire undervisningstimer (180 minutter) fordelt på høst- og vårsemesteret. Undervisningen organiseres som forelesninger, workshops, prosjektarbeid, institusjons- og konsertbesøk.
Studentene vil også få fem klokketimer veiledning i gruppe.
Arbeidskrav
- Det er obligatorisk, aktiv deltakelse i emnet. Dette innebærer normalt at fravær på mer enn 20 prosent medfører at studenten ikke består emnet.
- Studenten leverer en beskrivelse av prosjektet innen 15. desember i emnets første semester.
- Gjennomføring av prosjektet med en offentlig fremføring
Avsluttende vurdering
Alle arbeidskrav i emnet må være godkjent for at studenten skal få avsluttende vurdering.
Studenten vurderes i forhold til emnets læringsmål. Avsluttende vurdering uttrykkes ved bestått/ikke bestått og fastsettes på grunnlag av en refleksjonstekst på 800-1200 ord. Tema for refleksjonsnotatet blir gitt av faglærerne i emnet. Notatet leveres i Canvas innen 15. mai kl. 13.00.
Ny vurdering
For ny vurdering gjelder samme ordning som for ordinær vurdering