Gjennomføres: To semestre, høst og vår
Avsluttende vurdering: Avsluttende vurdering fra faglærere
Undervisningsspråk: Norsk og/eller engelsk
Kort om emnet
Emnet gir en innføring i basso continuo på gitar og andre historiske instrumenter. Gjennom praktiske og teoretiske tilnærminger lærer studente å forstå, realisere og spille basso continuo i tråd med barokkens stilidealer.
Emnet fokuserer på bruk av gitar i historisk sammenheng og inkluderer innsikt i hvordan prinsippene for generalbass kan anvendes på lutt, teorbe og barokkgitar.
For å følge emnet kreves det grunnleggende ferdigheter i gitarspill og notelesning.
Emneansvarlig: Fagseksjonen for klaver, akkompagnement og gitar
Læringsmål
Ved fullført emne er det forventet at studenten:
- Har en grunnleggende forståelse av generalbassens prinsipper og historiske kontekst.
- Kan lese og realisere generalbass i både enkel og noe mer avansert form.
- Forstår stilistiske forskjeller i continuo-praksis fra ulike deler av barokkperioden.
- Har erfaring med bruk av ulike historiske gitarer og tilnærminger til stemming, ornamentikk og improvisasjon.
- Er i stand til å delta som continuo-spiller i ensemble eller akkompagnere solister.
Innhold
Studentene får mulighet til å spille på og utforske historiske instrumenter, både originaler og kopier, og utvikle teknikker i samarbeid med lærer i emnet og medstudenter.
Introduksjon til basso continuo
- Historisk kontekst og utvikling
- Generalbassens funksjon i musikk fra 1600- og 1700-tallet
Notasjon og realisering
- Lesing av generalbass-sifre
- Harmonisk analyse og improvisasjon
Instrumentspesifikke teknikker
- Gitarens rolle i barokkmusikk
- Stemmemønstre og historisk presisjon
- Ornamentikk og affektuttrykk
Praktisk arbeid
- Spilleøvelser med solister og ensembler
- Repertoarstudier fra barokken, med fokus på verk av komponister som f.eks.
Monteverdi, De Visee, Vivaldi og Bach
Organisering
Emnet undervises ukentlig over to semestre. Undervisningen er en kombinasjon av gruppeundervisning, praktiske workshops, ensemblearbeid og individuell undervisning.
Arbeidskrav
Det er obligatorisk deltagelse i gruppeundervisningen og ensemble. Dette innebærer at fravær på mer enn 20 prosent normalt fører til at studenten ikke får godkjent emnet.
Studenten må delta på minimum en framføring i ensemble eller soloformat.
Avsluttende vurdering
Alle arbeidskrav i emnet må være godkjent for at studenten skal få avsluttende vurdering.
Studenten vurderes i forhold til emnets læringsmål.
Avsluttende vurdering uttrykkes ved bestått/ikke bestått på grunnlag av studentens faglige nivå gjennom arbeidet med emnet og minimum en fremføring. Vurderingen gjøres av to interne sensorer, der den ene normalt er emnet faglærer.
Ny vurdering
Det er ikke mulig å følge emnet mer enn en gang