Gå til hovedinnhold
For studenter Søk

Gehør – prak­tisk into­na­sjon

  • Gjennomføres: Ett semester, vår
  • Avsluttende vurdering: Vurdering fra faglærere
  • Forhåndskrav: GEHØR10 og GEHØR11 (obligatorisk i 1. avdeling) eller tilsvarende
  • Undervisningsspråk: Norsk

Kort om emnet

Emnet er åpent for treblåsere, messingblåsere og strykere. Emnet inneholder innføring i ulike temaer som gjelder intonasjon og strategier for lytting og problemløsing. Det legges stor vekt på praktisk arbeid med instrumentet.

Emneansvarlig: Fagseksjon for musikkteori, komposisjon og musikkteknologi

Læringsmål

Ved fullført emne er det forventet at studenten

  • viser kunnskap om faktorer som påvirker intonasjonen og intonasjonsopplevelsen
  • kan bruke ulike strategier for å vurdere og justere intonasjon
  • er bevisst sitt eget instruments intonasjon og virkemåte

Innhold

Aktuelle tema i undervisningen:

  • Lyttestrategier.
  • Praktiske øvelser.
  • Renstemt, pytagoreisk og liketemperert intonasjon.
  • Svevninger.
  • Differansetoner.
  • Intonasjonsutfordringer relatert til hovedinstrumentet.
  • Intonasjonsutfordringer relatert til samspill med klaver.
  • Intonasjonsutfordringer relatert til melodisk og harmonisk intonasjon.
  • Arbeid med eget repertoar: lydopptak og partitur.

Organisering

Emnet undervises med 90 minutter i uken i ett semester, eller som seminarer etter avtale med studentene ved oppstart. Noe av tiden brukes til kollokviearbeid, spilling i smågrupper og individuell veiledning. Det vil bli gitt anledning til å ha med akkompagnatør eller egen kammergruppe i enkelte timer.



Arbeidskrav

  1. Det er obligatorisk deltakelse i undervisningen. Dette innebærer normalt at fravær på mer enn 20 prosent fører til at studenten ikke får godkjent emnet.
  2. Studenten må gjennomføre én muntlig presentasjon knyttet til eget instrument og/eller aktuelt repertoar.

Avsluttende vurdering

Alle arbeidskrav må være godkjent for at studenten skal få avsluttende vurdering.
Studenten vurderes i forhold til emnets læringsmål. Avsluttende vurdering gjøres av to interne sensorer, der den ene normalt er emnets faglærer. Avsluttende vurdering uttrykkes med bestått/ ikke bestått.

Ny vurdering

Ved ikke bestått vurdering må studenten følge emnet på nytt eller gjøre et skriftlig arbeid fastsatt av faglærer.

Pensum

Anne Katrine Bergby (2009): Praktisk intonasjon for blåsere. Oslo: Unipub

Publisert: 3. apr. 2020 — Oppdatert: 28. mar. 2025