- Gjennomføres: To semestre, høst og vår
- Avsluttende vurdering: Utvalgsmappe og muntlig eksamen
- Forhåndskrav: Dokumenterte norskkunnskaper på B2-nivå (Bergenstesten)
- Undervisningsspråk: Norsk
Kort om emnet
Emnet tilbys studenter på utøvende bachelorstudier og KADI som ønsker å forberede seg for virksomhet som instrumental-/ensemblelærer i kulturskole, videregående skole, og det frivillige musikkliv.
Det understrekes at full PPU-utdanning er nødvendig for å få formell godkjenning som lærer og fast tilsetting i videregående skole og grunnskole. Dersom man ønsker å ta en PPU senere vil fullført emne kunne innpasses i denne utdanningen.
Emneansvarlig: Fagseksjon for musikkpedagogikk og musikkterapi.
Læringsmål
Etter avsluttet arbeid med emnet er det forventet at kandidaten har følgende kunnskaper, ferdigheter og generelle kompetanse:
Kunnskap
- Har kunnskap om prinsipper om tilpasset opplæring
- Har kunnskap om musikkfagets plass og begrunnelse i kulturskole og videregående opplæring
- Har kunnskap om det frivillige musikklivet som opplæringsarena
Ferdigheter
- Kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning i musikk i videregående opplæring og kulturskolen basert på mål for opplæringen
- Kan gi underveis- og sluttvurderinger tilpasset ulike skoleslag
- Kan bruke varierte og relevante metoder i undervisning i videregående opplæring og kulturskole, tilpasset elevenes individuelle forutsetninger
- Kan ta i bruk digitale ressurser og digitale verktøy i musikkundervisningen
- Kan lede, inspirere og motivere elever i kraft av å være musiker
- Kan skape et trygt og inkluderende læringsmiljø
- Kan bygge relasjoner, kommunisere og samarbeide med elever, kolleger, foresatte og øvrige samarbeidspartnere i musikkopplæringen
Generell kompetanse
- Har kjennskap til ulike musikalske kulturer og kan bidra til et mangfoldig læringsmiljø der den enkelte elev blir møtt med respekt og interesse
- Kan reflektere rundt etiske spørsmål i møte med elever, foresatte og kolleger
- Kan drøfte musikkfagets tilknytning til andre fag og vise forståelse for sammenhenger mellom musikkpedagogisk virksomhet og annen pedagogisk virksomhet
- Kan orientere seg i faglitteratur, reise relevante problemstillinger og drøfte disse kritisk
- Kan bidra til innovasjonsprosesser som fremmer faglig og pedagogisk nyskaping i musikkopplæringen
Innhold
Emnet handler om instrumental- og ensembleopplæring i kulturskole, musikklinje på videregående skole og det frivillige musikkliv, med utgangspunkt i rammeplan/læreplan for kulturskole og videregående skole. Det er organisert i tremoduler:
Instrumental- og ensembleopplæring, generell del:
- Planlegging, gjennomføring og vurdering av instrumental- og ensembleopplæring
- Refleksjon rundt rollen som instrumental-/ensemblelærer
- Rammeplan for kulturskolen og læreplan for videregående skole
- Ulike organiserings-/arbeidsformer og læringsarenaer i instrumental- og ensembleopplæringen
- Talentutvikling
- Vurdering i instrumental- og ensembleopplæringen
- Undervisning i øving
- Note-/gehør- og improvisasjonsbasert opplæring
- Grunnleggende taktering
Instrumentalopplæring knyttet til eget instrument:
- Elev- og lærerforutsetninger i instrumentalopplæringen
- Utvikling og tilrettelegging av musikalsk materiale
- Sjangerforståelse
- Aktuelt repertoar/relevante metodeverk
- Improvisasjon og skapende aktiviteter
- Instrumental-/vokalteknikk
- Innstudering
- Øving
- Gehørbaserte aktiviteter
- Noteopplæring
- Progresjon, differensiering og tilpasset undervisning
- Opplæring i grupper
- Begynneropplæring på beslektede instrumenter
- Konsertforberedelse og fremføringer
Ensembleopplæring knyttet til valgt ensemble (kor, korps, strykeorkester eller band):
- Aktuelle ensembler av ulik størrelse og på ulike nivå
- Instrumental-/vokaltekniske ferdigheter i ensemblet
- Sjangerkunnskap
- Gehør- og improvisasjonsbasert ensembleopplæring
- Repertoarkunnskap
- Valg, utvikling og tilrettelegging av repertoar
- Innstudering /innøving av repertoar
- Grunnleggende dirigeringsteknikk
- Arbeid med musikalsk uttrykk
- Konsertforberedelse og fremføringer
- Samarbeid med foreldre/styre
Praksis: Studentene vil ha praksis i instrumentalopplæring og ensemble i en kulturskole.
Organisering
Emnet går over to semestre og er organisert sammen med undervisningen på KAMP/PPU.
Dette gjelder:
- Instrumental- og ensembleopplæring, generell del (høstsemesteret og januar)
- Instrumentalopplæring knyttet til eget instrument (14 ganger fordelt utover studieåret)
- Ensembleopplæring knyttet til valgt ensemble (6 ganger i vårsemesteret)
Praksis: tilsvarende 25 dager i en kulturskole. Dette organiseres som punktpraksis på en eller to ettermiddager/kvelder i uka, fordelt utover studieåret.
Arbeidskrav
- Det er obligatorisk, aktiv deltakelse i undervisningen. Dette innebærer at fravær fra 20 prosent eller mer av undervisningen i hver av modulene normalt fører til at man ikke består emnet.
- Praksis har obligatorisk oppmøte og må være bestått i sin helhet.
- Studentene skal gjennomføre et utviklingsprosjekt i egen undervisningspraksis eller utøvende praksis. Prosjektet kan gjøres individuelt eller i gruppe. Erfaringene formidles gjennom video eller podcast på NMHs elektroniske læringsplattform, og deles så med resten av gruppen. Omfang: 10-12 minutter for individuelle innleveringer og 20-25 minutter for gruppeinnleveringer. Frist: 1. februar
- Studenten skal holde ett muntlig fremlegg av et undervisningsopplegg for instrumentaltimen i Instrumentalopplæring knyttet til eget instrument. Frist for gjennomføring: 15. april
- Studenten skal holde ett muntlig fremlegg av et undervisningsopplegg for Ensembleopplæring knyttet til valgt ensemble. Frist for gjennomføring: 15. april.
Avsluttende vurdering
Alle arbeidskrav i emnet må være godkjent for at studenten skal få avsluttende vurdering.
Studenten vurderes i forhold til emnets læringsmål. Avsluttende vurdering uttrykkes med bestått/ikke bestått og fastsettes av faglærer på grunnlag av en individuell vurdering av studentens faglige nivå gjennom arbeidet med emnet.
Ny vurdering
Dersom studenten ikke får bestått vurdering i emnet, må studenten følge undervisningen i emnet på nytt.