Gå til hovedinnhold
For studenter Søk

Instru­men­tal- og ensem­ble­un­der­vis­ning av ele­ver på uli­ke nivå­er

  • Gjennomføres: To semestre, høst og vår
  • Avsluttende vurdering: Utvalgsmappe og muntlig eksamen
  • Forhåndskrav: Dokumenterte norskkunnskaper på B2-nivå (Bergenstesten)
  • Undervisningsspråk: Norsk

Kort om emnet

Emnet tilbys studenter på utøvende bachelorstudier og KADI som ønsker å forberede seg for virksomhet som instrumental-/ensemblelærer i kulturskole, videregående skole, og det frivillige musikkliv.

Det understrekes at full PPU-utdanning er nødvendig for å få formell godkjenning som lærer og fast tilsetting i videregående skole og grunnskole. Dersom man ønsker å ta en PPU senere vil fullført emne kunne innpasses i denne utdanningen.

Emneansvarlig: Fagseksjon for musikkpedagogikk og musikkterapi.


Læringsmål

Etter avsluttet arbeid med emnet er det forventet at kandidaten har følgende kunnskaper, ferdigheter og generelle kompetanse:

Kunnskap

  • Har kunnskap om prinsipper om tilpasset opplæring
  • Har kunnskap om musikkfagets plass og begrunnelse i kulturskole og videregående opplæring
  • Har kunnskap om det frivillige musikklivet som opplæringsarena

Ferdigheter

  • Kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning i musikk i videregående opplæring og kulturskolen basert på mål for opplæringen
  • Kan gi underveis- og sluttvurderinger tilpasset ulike skoleslag
  • Kan bruke varierte og relevante metoder i undervisning i videregående opplæring og kulturskole, tilpasset elevenes individuelle forutsetninger
  • Kan ta i bruk digitale ressurser og digitale verktøy i musikkundervisningen
  • Kan lede, inspirere og motivere elever i kraft av å være musiker
  • Kan skape et trygt og inkluderende læringsmiljø
  • Kan bygge relasjoner, kommunisere og samarbeide med elever, kolleger, foresatte og øvrige samarbeidspartnere i musikkopplæringen

Generell kompetanse

  • Har kjennskap til ulike musikalske kulturer og kan bidra til et mangfoldig læringsmiljø der den enkelte elev blir møtt med respekt og interesse
  • Kan reflektere rundt etiske spørsmål i møte med elever, foresatte og kolleger
  • Kan drøfte musikkfagets tilknytning til andre fag og vise forståelse for sammenhenger mellom musikkpedagogisk virksomhet og annen pedagogisk virksomhet
  • Kan orientere seg i faglitteratur, reise relevante problemstillinger og drøfte disse kritisk
  • Kan bidra til innovasjonsprosesser som fremmer faglig og pedagogisk nyskaping i musikkopplæringen


Innhold

Emnet handler om instrumental- og ensembleopplæring i kulturskole, musikklinje på videregående skole og det frivillige musikkliv, med utgangspunkt i rammeplan/læreplan for kulturskole og videregående skole. Det er organisert i tremoduler:

Instrumental- og ensembleopplæring, generell del:

  • Planlegging, gjennomføring og vurdering av instrumental- og ensembleopplæring
  • Refleksjon rundt rollen som instrumental-/ensemblelærer
  • Rammeplan for kulturskolen og læreplan for videregående skole
  • Ulike organiserings-/arbeidsformer og læringsarenaer i instrumental- og ensembleopplæringen
  • Talentutvikling
  • Vurdering i instrumental- og ensembleopplæringen
  • Undervisning i øving
  • Note-/gehør- og improvisasjonsbasert opplæring
  • Grunnleggende taktering

Instrumentalopplæring knyttet til eget instrument:

  • Elev- og lærerforutsetninger i instrumentalopplæringen
  • Utvikling og tilrettelegging av musikalsk materiale
  • Sjangerforståelse
  • Aktuelt repertoar/relevante metodeverk
  • Improvisasjon og skapende aktiviteter
  • Instrumental-/vokalteknikk
  • Innstudering
  • Øving
  • Gehørbaserte aktiviteter
  • Noteopplæring
  • Progresjon, differensiering og tilpasset undervisning
  • Opplæring i grupper
  • Begynneropplæring på beslektede instrumenter
  • Konsertforberedelse og fremføringer

Ensembleopplæring knyttet til valgt ensemble (kor, korps, strykeorkester eller band):

  • Aktuelle ensembler av ulik størrelse og på ulike nivå
  • Instrumental-/vokaltekniske ferdigheter i ensemblet
  • Sjangerkunnskap
  • Gehør- og improvisasjonsbasert ensembleopplæring
  • Repertoarkunnskap
  • Valg, utvikling og tilrettelegging av repertoar
  • Innstudering /innøving av repertoar
  • Grunnleggende dirigeringsteknikk
  • Arbeid med musikalsk uttrykk
  • Konsertforberedelse og fremføringer
  • Samarbeid med foreldre/styre

Praksis: Studentene vil ha praksis i instrumentalopplæring og ensemble i en kulturskole.

Organisering

Emnet går over to semestre og er organisert sammen med undervisningen på KAMP/PPU.

Dette gjelder:

  • Instrumental- og ensembleopplæring, generell del (høstsemesteret og januar)
  • Instrumentalopplæring knyttet til eget instrument (14 ganger fordelt utover studieåret)
  • Ensembleopplæring knyttet til valgt ensemble (6 ganger i vårsemesteret)

Praksis: tilsvarende 25 dager i en kulturskole. Dette organiseres som punktpraksis på en eller to ettermiddager/kvelder i uka, fordelt utover studieåret.

Arbeidskrav

  1. Det er obligatorisk, aktiv deltakelse i undervisningen. Dette innebærer at fravær fra 20 prosent eller mer av undervisningen i hver av modulene normalt fører til at man ikke består emnet.
  2. Praksis har obligatorisk oppmøte og må være bestått i sin helhet.
  3. Studentene skal gjennomføre et utviklingsprosjekt i egen undervisningspraksis eller utøvende praksis. Prosjektet kan gjøres individuelt eller i gruppe. Erfaringene formidles gjennom video eller podcast på NMHs elektroniske læringsplattform, og deles så med resten av gruppen. Omfang: 10-12 minutter for individuelle innleveringer og 20-25 minutter for gruppeinnleveringer. Frist: 1. februar
  4. Studenten skal holde ett muntlig fremlegg av et undervisningsopplegg for instrumentaltimen i Instrumentalopplæring knyttet til eget instrument. Frist for gjennomføring: 15. april
  5. Studenten skal holde ett muntlig fremlegg av et undervisningsopplegg for Ensembleopplæring knyttet til valgt ensemble. Frist for gjennomføring: 15. april.

Avsluttende vurdering

Alle arbeidskrav i emnet må være godkjent for at studenten skal få avsluttende vurdering.

Studenten vurderes i forhold til emnets læringsmål. Avsluttende vurdering uttrykkes med bestått/ikke bestått og fastsettes av faglærer på grunnlag av en individuell vurdering av studentens faglige nivå gjennom arbeidet med emnet.

Ny vurdering

Dersom studenten ikke får bestått vurdering i emnet, må studenten følge undervisningen i emnet på nytt.

Publisert: 3. apr. 2020 — Oppdatert: 8. apr. 2025