Gå til hovedinnhold
For studenter Søk

Musikk­fi­lo­so­fisk poli­kli­nikk

  • Gjennomføres: To semestre, høst og vår
  • Avsluttende vurdering: Vurdering fra faglærere
  • Undervisningsspråk: Norsk

Kort om emnet

Med utgangspunkt i diskusjoner av sentrale musikk-/kunstfilosofiske tekster, og aktuelle eksempler fra musikalsk praksis, gir emnet en innføring i grunnleggende tenkning omkring kunstens verdi og funksjon i et moderne samfunn. Emnet har fokus på anvendelse av filosofiske perspektiver med relevans for høyere musikkutdanning og musikerprofesjonen.

Emneansvarlig: Fagseksjon for musikkpedagogikk og musikkterapi

Læringsmål

Ved fullført emne er det forventet at studenten

  • har kunnskap om filosofiske perspektiver på kunstens verdi og funksjon i et moderne samfunn
  • kan analysere og drøfte kunstens verdi og funksjon i samfunnet i lys av ulike filosofiske perspektiver
  • kan reflektere selvstendig og kritisk over og formidle filosofiske perspektiver på kunstens verdi og funksjon i samfunnet

Innhold

Emnet gir innføring i grunnleggende musikkfilosofiske spørsmål og diskusjoner med relevans for tenkning omkring musikkens verdi og funksjon i dagens samfunn. Sentralt står følgende tematikker

  • Hva er musikk godt for?
  • Musikk og dannelse
  • Musikkopplevelse som eksistensiell erfaring
  • Musikkens egenverdi – finnes den? Hva betyr i så fall det?
  • Musikk og bærekraft

Organisering

Undervisningen vil i bestå av en rekke seminarer, hvor sentrale musikk- og kunstfilosofiske tekster presenteres og diskuteres. På seminarene bidrar både lærere og studenter aktivt. En del av arbeidet foregår som selvstendige studier av obligatorisk litteratur.
I tillegg til emneansvarlig lærer, vil flere lærere delta som gjestelærere.
Studenten meldes automatisk opp til undervisning/veiledning og vurdering i emnet, i henhold til den progresjon som er fastsatt i utdanningsplanen.

Arbeidskrav

Det er obligatorisk deltagelse i emnet. Studenten skal delta aktivt i seminarenes samtaler og diskusjoner, med egne fremlegg og respons på medstudenters fremlegg. Det fremgår av undervisningsplanen når egne fremlegg og respons på andre fremlegg skal foregå.

Avsluttende vurdering

Alle arbeidskrav må være godkjent for at studenten skal få avsluttende vurdering.

Studenten vurderes i forhold til emnets læringsmål. Avsluttende vurdering gjøres av to interne sensorer, der den ene normalt er emnets faglærer. Avsluttende vurdering uttrykkes med bestått/ ikke bestått.

Ny vurdering
For ny vurdering må studenten følge emnet på nytt i sin helhet.

Publisert: 7. mar. 2024 — Oppdatert: 28. mar. 2025