- Gjennomføres: 4. studieår, over to semestre
- Avsluttende vurdering: Eksamenskonsert
- Forhåndskrav: Bestått 1. avdeling i bachelorstudiet i kirkemusikk
- Undervisningsspråk: Norsk
Kort om emnet
Kirkemusikkoret har som sin primære oppgave å være kirkemusikkstudentenes øvingskor i korledelse. Koret skal kunne fungere som eksamenskor i korledelse.
Læringsmål
Ved fullført emne er det forventet at studenten
- har kunnskap om korrepertoar som kan brukes i forskjellige kirkemusikalske sammenhenger
- har innsikt i arbeid med klang, intonasjon, rytme, tekst, frasering, dynamikk, homogenitet og artikulasjon
- har innsikt i satsteknikk, innstuderingstekniske og interpretatoriske problemstillinger
- har kunnskap om sosial innordning i et kirkemusikkor
- mestrer ulike kirkemusikalske fremføringssituasjoner
Innhold
I løpet av emnet arbeides det med et variert repertoar som inkluderer musikk fra forskjellige stilepoker og sjangere samt et bredt spekter korrepertoar for alle kategorier av kor. Som eksempler på repertoar kan nevnes
- koralsatser og motetter fra reformasjonen og opp til nyere tid
- forskjellige typer av bibelske salmer
- utdrag av kantater
- gjennomkomponerte messer og tidebønner til liturgisk bruk
- et stilistisk og innholdsmessig bredt spekter av eldre og nyere kormusikk for ulike besetninger og anledninger
Organisering
Undervisningen gjennomføres i en kombinasjon av ukentlig undervisning og prosjekter/workshops. Kirkemusikkoret er sammensatt av studenter fra alle fire studieår i kirkemusikkstudiet. Studentene bytter på å dirigere koret.
For oversikt over veiledende undervisningsmengde og organisering, se ”Organisering” under beskrivelsen av det enkelte studieprogram.
Studenten meldes automatisk opp til undervisning/veiledning og vurdering i emnet, i henhold til progresjonen som er fastsatt i utdanningsplanen.
Arbeidskrav
Det er obligatorisk deltagelse i undervisningen, samt i undervisning og konserter der øvings-/eksamenskoret (kirkemusikkoret) inngår. Fravær på mer enn 20 prosent fører normalt til at studenten ikke får godkjent emnet.
Avsluttende vurdering
Studenten vurderes i forhold til emnets læringsmål. Avsluttende vurdering uttrykkes ved bestått/ ikke bestått og fastsettes av faglærer.
Ny vurdering
For ny vurdering gjelder samme ordning som for ordinær vurdering.