- Gjennomføres: 1. og 2. studieår, over tre semestre: Høst - vår - høst
- Avsluttende vurdering: Praktisk eksamen.
- Forhåndskrav: Opptak til bachelorstudiet i kirkemusikk
- Undervisningsspråk: Norsk.
Kort om emnet
Emnet omfatter grunnleggende klaverspill for dirigenter, slik at studenten skal være i stand til å utnytte klaverets muligheter som støtteinstrument for sitt virke som dirigent.
Læringsmål
Ved fullført emne er det forventet at studenten
- kan bruke klaveret til innstudering av enklere partitur
- har grunnleggende klavertekniske ferdigheter
- har kjennskap til ulike nøkler og transponeringer i et partitur
Innhold
Med utgangspunkt i studentens forutsetninger, skal emnet omfatte arbeid med
- klaverteknikk
- partiturspill
- prima vista-spill
- besifringsspill/akkordforståelse
- gehørspill/transponering
Organisering
Undervisningen gjennomføres individuelt og/eller i gruppe. Noe av undervisningen knyttes opp mot studentens egen dirigentpraksis.
For oversikt over veiledende undervisningsmengde og organisering, se ”Organisering” under beskrivelsen av det enkelte studieprogram.
Studenten meldes automatisk opp til undervisning/veiledning og vurdering i emnet, i henhold til den progresjon som er fastsatt i utdanningsplanen.
Arbeidskrav
1. Repertoarliste
Studenten skal ved slutten av hvert studieår legge fram en repertoarliste på minimum 10 minutter. Totalt skal repertoarlisten være på minst 20 minutter. Repertoarlisten knyttes i stor grad opp til studentens dirigeringsrepertoar og skal omfatte
- klaveruttog og/eller stykker fra klaverlitteraturen
- enkelt partiturspill
Frist: Innen 15. mai i emnets andre semester skal repertoarlisten være godkjent av faglærer.
2. Intern prøve
Studenten skal ved avslutningen av hvert semester gjennomføre en intern prøve der det framføres et program på ca 10 minutter. Studenten vil i tillegg bli prøvd i prima vista-spill.
Avsluttende vurdering
Alle arbeidskrav i emnet må være godkjent for at studenten skal få gå opp til avsluttende vurdering.
Praktisk eksamen
Studenten vurderes i forhold til emnets læringsmål. Avsluttende vurdering uttrykkes ved bestått/ ikke bestått og fastsettes på grunnlag av en spilleeksamen på totalt 20 minutter, som vurderes av to interne sensorer.
Ny vurdering
For ny vurdering gjelder samme ordning som ved ordinær vurdering.