Videre ble endringene ved NMH som institusjon styrket gjennom aktiviteter som CEMPE fasiliterte i perioden.
Det handlet blant annet om friksjonspunktet mellom lærernes autonomi og fellesskapsfølelse som CEMPE prøvde å skape. Noe lærere i høyere musikkutdanning beskriver som et savn.
Et annet friksjonspunkt oppsto mellom forskningsbasert og erfaringsbasert kunnskap. Dette ble utfordret gjennom et strategisk valg om å sette sammen forskergrupper bestående av både utøverlærere og musikkpedagoger med forskningskompetanse.
Artikkelen beskriver i alt seks slike friksjonspunkter som bidro til bevegelse og endring.
Det mest betydelige endringsområdet rapporteres å være økt studentdeltakelse og involvering, økt fokus på musikerhelse, og endring av utøverlæreres undervisningspraksiser.
Samt at NMH gjennom CEMPE tok inn samfunnsrelevante debatter og samtaler om tema som #metoo, mangfold, kjønn og musikk, og musikkens plass i samfunnet.