Det begynner alltid et sted. Før det endrer seg og blir til noe annet. Men om forandringen fører med seg suksess eller nederlag, eller om nederlaget bare er navnet på en tredje vei du ikke visste fantes da du starta, det kan du sjølsagt ikke ane noe om. Ingen begynnelse er lik. Det eneste som er sikkert, er at det begynner.
For jazzsanger Solveig Slettahjell begynte det for lenge siden, ved et piano i barndomshjemmet på Orkanger. Faren var prest, mora var sykepleier, morfaren organist. Hver ettermiddag satt hun ved pianoet og spilte gamle salmer og spirituals. Hun gjorde det til sitt eget ved å legge musikken ned en ters, og ved å spille sakte.
– Langsomheten ga meg et kick. Ikke nødvendigvis fordi det åpna for det melankolske, men fordi jeg skjønte at langsomhet innebar musikalske muligheter, sier hun.
Slettahjell forteller om fortida med en overbevisende detaljrikdom. Hun har hendene samla på bordet foran seg. Rommet vi sitter i fungerer som både kontor og øvingsrom. Rundt henne står det hyller med permer, noteark, det er konsertplakater på veggene, et flygel på gulvet, antikke møbler og et høyt speil.
– Jeg har alltid vært rytmisk opptatt, og langsomheten ga meg anledning til å forstørre de fraseringsmessige detaljene i musikken: hvordan melodien treffer i forhold til beaten, akkordskiftene, hvordan det lydlige i teksten trigger betoning, lommer av alternativ rytmikk.
Hun nikker bestemt.
– Jeg tror jeg har et anlegg for frasering. Noe jeg ikke visste da. Men det har nok alltid ligget i meg.