For kort tid siden BLE det arrangert en musikkstudentkonferanse på Norges musikkhøgskole med tema «Fremtiden og Koronakrisen». Fokuset var på hvordan fremtidens arbeidsmarked ser ut, og hva man skal bruke en musikkutdannelse til. Foredragene bar preg av en dirrende tone mellom usikkerhet og fremtidstro. Klassiskmusikk har snakket med tre av musikerne som var nyutdannet da koronakrisen slo inn, for å høre hvordan starten på arbeidslivet har vært for dem.
– Jeg var forberedt på at det kom til å bli vanskelig, men ikke sånn som dette, sier Johanne Lyngøy Tilrem. Hun uteksaminerte seg på til mastergrad som fløytist våren 2020 på Norges musikkhøgskole, og planla noen år i Oslo for å teste frilanslivet. Da koronaen kom, ble alle de planlagte prosjektene avlyst.
– Jeg var forberedt på at livet etter musikkstudiene skulle bli utfordrende i starten, men ikke til de grader. Alt rundt er så uforutsigbart. Plutselig stenger det, så åpner det, så stenger det, sier Tilrem som underviser fløyte-studenter som selvstendig næringsdrivende. Den uken da Norge stengte ned ble også undervisningen avlyst. Hun fikk mail fra korpset om at kontrakten gikk ut på grunn av force majeure, og at de ikke kunne fortsette å honorere henne. De sa hun måtte ringe Creo og høre om de kunne hjelpe.
– Da tenkte jeg at, shit... en ting er at konsertene kanselleres, men også undervisningen min!
Løsningen ble å ordne seg en sidejobb utenfor musikeryrket, men med kommunal ansettelse. - Det er en trygghet. Da har jeg i hvert fall noe som kommer inn.
Tilrem påpeker at det hjelper å snakke med andre musikere i samme situasjon og med folk som har lang fartstid i bransjen. - Da føler man seg litt mindre alene. Det er jo vanskelig for veldig mange.