Gå til hovedinnhold
For studenter Søk

Ding-dong: Praksis og forskning – hva kan praksisforskning være?

-

NMHs forskergruppe for oppføringspraksis presenterer ulike innganger til forskning på historiske og samtidsrettede musikkpraksiser.

Kimm Saatvedt, Charlotte Wiig, Kjetil Bjørgan

Medvirkende

  • Anders Førisdal
  • Erlend Hovland
  • Tanja Orning
  • Gjertrud Pedersen
  • Christina Kobb

Omtale

Erlend Hovland

Erlend Hovland er utdannet dirigent og musikkviter. Han har studert musikk og komposisjon i Trondheim, Oslo, Paris, Basel and Salzburg. Han har vært gjesteforsker Oxford og har hatt flere lengre forskningsopphold i Berlin og Paris. Han har ledet og vært med på å bygge opp ph.d-utdanningen ved NMH, tidsskriftet Music & Practice, og har ledet ulike forskergrupper knyttet til kunstnerisk forskning og praksisforskning ved NMH. Hovedfelt er praksisstudier, performansanalyse i tillegg til musikkhistorie og musikkfilosofi.

Anders Førisdal

Anders Førisdal er gitarist og forsker med spesiell interesse for det 20. og 21. århundrets kunstmusikk. Som gitarist i ensemblet asamisimasa og som solist har han samarbeidet med en rekke av vår tids fremste komponister og spilt ved ledende festivaler i samtidsmusikkfeltet. Førisdals doktogradsarbeid belyser forholdet mellom oppføringspraksis og komposisjonsteknikk hos Richard Barrett, Brian Ferneyhough og Klaus K. Hübler. Han har vært postdoktor ved NMH med et prosjekt knyttet til Musikkonservatoriet i Oslo og institusjonaliseringsprosesser innen musikkutdanningen i Norge, og var aktiv i det kunstneriske forskningsprosjektet Performing Precarity. Førisdal er midlertidig ansatt ved NMH som universitetslektor og underviser i samtidsmusikkinterpretasjon og musikkhistorie.

Christina Kobb

Christina Kobb er pianist og musikkviter med hovedfokus på hammerklaver og historisk oppføringspraksis. Hennes doktoravhandling Piano Playing in Beethoven's Vienna – Reconstructing the Technique, Exploring its Practical Application har fokus på 1800-tallets klaverteknikk. Allerede i 2015 fikk hennes forskning oppmerksomhet i The New York Times og andre internasjonale medier, og i 2017 holdt hun sin debutkonsert i Carnegie Hall til glitrende anmeldelser. 2013–16 var hun leder for teoriseksjonen ved Barratt Due musikkinstitutt og siden 2011 har hun vært timelærer i musikkhistorie og oppføringspraksis ved NMH. Christina konserterer aktivt på hammerklaver og er medstifter av tidsskriftet Music & Practice.

Tanja Orning

Tanja Orning er samtidscellist og komponist, aktiv innenfor den eksperimentelle scenen. Prosjekter er blant annet Cellotronics (solo) og ensembler som asamisimasa (Spellemann 2012 og 2015), Helga&Tanja, Christian Wallumrød Ensemble, Kyberia og Dr:OX. En rød tråd i Ornings praksis er nære samarbeid med komponister, hun har bestilt og urframført ca. 200 verk av komponister i Norge og utlandet, blant annet cellokonserter av Lene Grenager, Bente Leiknes Thorsen og Mark Adderley. Orning har en sterk interesse for tverrfaglige prosjekter og skapte nylig Beveget cellist, fremført på Risør kammermusikkfest og Ultimafestivalen. Hun var ansatt som professor i klassisk musikkimprovisasjon ved UiA fra 2020–2023 og er førsteamanuensis ved Norges musikkhøgskole.

Gjertrud Pedersen

Gjertrud Pedersen er førsteamanuensis i musikkhistorie ved Norges musikkhøgskole. Hun er klarinettist med en mastergrad i utøving og doktorgrad i oppføringspraksis fra NMH. Sammen med Eva Beneke og Guro Gravem Johansen arbeider hun med å undersøke og utvikle undervisningspraksiser ved NMH gjennom prosjektet Challenging Musical Canons. Pedersen har i samarbeid med Sigstein Følgerø undersøkt kunstneriske og pedagogiske muligheter i mellomstore kammerensembler gjennom NMH-prosjektet Symphonies Reframed. I duo med Astrid Kvalbein (sopran) arbeider Pedersen med å utvikle nytt repertoar for stemme og klarinett.

Se hele festivalprogrammet

Hvordan løfte kulturens verdi når verden truer? Ding-dong eller dong-ding? er en festival om forskning- og utviklingsarbeid, ved Arne Nordheim-senteret (NordART). På programmet står konserter, installasjoner og debatt.

Programmet for Ding-dong eller dong-ding?

Publisert: 20. feb. 2025 — Oppdatert: 28. feb. 2025