- Fører til kvalifikasjon: Bachelor i musikkpedagogikk.
- Studiepoeng: 240 studiepoeng – heltidsstudium over fire år.
Opptakskrav
Generell studiekompetanse eller tilsvarende og bestått opptaksprøve.
Kort beskrivelse av studiet
Bachelorstudiet i musikkpedagogikk er en fireårig utøverutdanning med integrert praktisk-pedagogisk utdanning (PPU). Programmet skal utdanne dyktige og selvstendige musikere og musikkpedagoger som tar ansvar for egen kunstnerisk, kreativ og pedagogisk utvikling og som skal kunne virke i ulike roller i musikklivet. Programmet har et omfang på 240 studiepoeng og gir både en spesialisering i utøvende fag og en spesialisering i musikkpedagogikk. Studentene tas opp til tre sjangermessige spesialiseringer; klassisk musikk, folkemusikk og jazz/pop/rock.
De pedagogiske emnene i programmet er basert på Forskrift om rammeplan for praktisk-pedagogisk utdanning (fastsatt av Kunnskapsdepartementet 21. desember 2015) og Nasjonale retningslinjer for PPU-A (fastsatt av Nasjonalt råd for lærerutdanning 16. februar 2017), og er utformet med utgangspunkt i Musikkhøgskolens praktisk-pedagogiske utdanning. Sammen med utøverspesialiseringen gir de pedagogiske emnene formell undervisningskompetanse for grunnskole, videregående opplæring og kulturskoler. Vi henviser til vedlegg om musikkpedagogiske emner i Bachelorstudiet i musikkpedagogikk for en utdypende beskrivelse av mål og innhold for den pedagogiske delen av studiet.
Mål for studiet
Ved fullført bachelorstudium i musikkpedagogikk er det forventet at kandidaten
- kan realisere og formidle sine kunstneriske intensjoner på et profesjonelt nivå
- kan planlegge, gjennomføre, vurdere og begrunne musikkpedagogisk virksomhet, og kan forholde seg profesjonelt til læreplaner, elever, foresatte, kolleger og ledelse
- tar ansvar for egen kunstnerisk, kreativ og pedagogisk utvikling
- viser grunnleggende innsikt i musikkens og musikkopplæringens funksjoner i et samfunnsmessig, kunstfaglig, kulturelt og historisk perspektiv.
- kan dokumentere og anvende relevant teoretisk og praktisk musikkunnskap
- kan jobbe målrettet og selvstendig, alene og sammen med andre
- kjenner til nyskaping, relevant kunstnerisk og pedagogisk utviklingsarbeid og forskning, og kan bruke dette i sitt arbeid
- kan kommunisere muntlig og skriftlig omkring musikkfaglige og musikkpedagogiske problemstillinger
- kjenner til og kan forholde seg reflektert til fag- og yrkesetiske retningslinjer og problemstillinger
- kan drøfte utdannings- og kulturpolitiske spørsmål og delta i samfunnsdebatter om sammenhenger mellom samfunnsutvikling, utdannings- og kulturpolitikk, og skolens og musikkpedagogens rolle i samfunnet
For den pedagogiske delen av studiet finnes en detaljert oversikt over samlet sluttkompetanse. Denne kan sees i vedlegg om musikkpedagogiske emner i Bachelorstudiet i musikkpedagogikk.