- Gjennomføres: To semestre, høst og vår.
- Avsluttende vurdering: Utvalgsmappe og muntlig eksamen.
- Forhåndskrav: Dokumenterte norskkunnskaper på B2-nivå (Bergenstesten).
- Undervisningsspråk: Norsk.
Kort om emnet
Emnet kan velges av studenter i 2. avdeling på KAUT og KAKM, og studenter på UTBA.
Valgemnet Instrumental- og ensembleundervisning av elever på ulike nivåer er et tilbud til studenter som ønsker å forberede seg for virksomhet som instrumental-/ensemblelærer i kulturskole, videregående skole, og det frivillige musikkliv. Emnet kan etter gjeldende studieplan innpasses i NMHs PPU-studium. Det tas forbehold om endringer for studieåret 2017-18.
Det understrekes at fullstendig PPU-utdanning er nødvendig for å få formell godkjenning som lærer og fast tilsetting i videregående skole og grunnskole.
Emnet fokuserer på ulike temaer/emner knyttet til instrumental/ensembleopplæring av barn, ungdom og voksne på ulike nivåer.
Emneansvarlig: Fagseksjon for musikkpedagogikk og musikkterapi.
Fagkoordinator: Aslaug Louise Slette.
Læringsmål
Ved fullført emne er det forventet at studenten
- har utviklet kunnskaper om undervisningstradisjoner og undervisningsmetoder på eget hovedinstrument, og innenfor relevant ensemblevariant
- har tilegnet seg kunnskaper om instrumental- og ensembleopplæring på ulike nivåer
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere instrumental- og ensembleundervisning tilpasset den enkelte elev og elevgruppe i samsvar med gjeldende læreplaner/rammeplaner
Innhold
Valgemnet er inndelt i fem hoveddeler:
Didaktiske og musikkpedagogiske emner
1. Instrumentaldidaktikk.
2. Ensembledidaktikk.
3. Musikkpedagogiske emner.
Praksis
4. Instrumentalpraksis.
5. Ensemblepraksis.
Didaktiske og musikkpedagogiske emner
1. Instrumentaldidaktikk
Instrumentaldidaktikk er inndelt i to områder:
- 1A. Instrumentspesifikk didaktikk
- 1B. Felles instrumentaldidaktikk
1A. Instrumentspesifikk didaktikk
Aktuelt innhold vil være
- planlegging, gjennomføring og vurdering av instrumentalopplæring på det enkelte instrument Individuell undervisning og gruppeundervisning
- utvikling av tekniske ferdigheter på ulike nivåer
- differensiering og tilpasset undervisning
- innstuderingsmetodikk
- øving
- vurdering av metode-/læreverk og solo-/samspillrepertoar Gehørbasert og improvisasjonsbasert undervisning Noteopplæring
- skapende aktiviteter
- sjangerproblematikk i instrumentalopplæringen
- samspill innenfor instrumentgruppen
- vektlegging av temaene kan variere avhengig av instrument og sjanger
1B. Felles instrumentaldidaktikk
Aktuelt innhold vil være
- planlegging, gjennomføring og vurdering av instrumentalopplæring i forhold til læreplaner for kulturskoler og videregående skole
- ulike instrumentaldidaktiske metoder som er relevante for alle musikksjangere
- planlegging, gjennomføring og vurdering av ulike tilnærminger til instrumentalopplæringen innenfor notebaserte, samt gehør- og improvisasjonsbaserte tradisjoner
2. Ensembledidaktikk
Ensembledidaktikk er inndelt i to områder:
- 2A. Valgt ensemblevariant.
- 2B. Generell ensembledidaktikk.
2A. Valgt ensemblevariant
Alle studenter skal ha didaktikk innenfor en av følgende ensemblevarianter:
- Kor
- Korps Strykeorkester
- Band
- Alternativt ensemble
- Aktuelt innhold vil være:
- Planlegging, gjennomføring og vurdering av ensembleundervisning Organisering av ensemblet
- Innstudering av øving med det aktuelle ensemblet
- Utvikling av ensemblets uttrykksmessige og tekniske ferdigheter Gehør- og improvisasjonsbasert undervisning
- Undervisning i notasjon og musikkteori Repertoar
2B. Generell ensembledidaktikk
Aktuelt innhold vil være
- grunnleggende taktering Kroppsholdning, bruk av mimikk, gestikk Instrumentkunnskap
- sammensetting av ensembler
- tilpassing og arrangering av repertoar med utgangspunkt i elevenes forutsetninger
- arbeid med gehør- og improvisasjonsbasert undervisning og skapende aktiviteter i ensemblet Arbeid med notebasert undervisning
3. Musikkpedagogiske emner
Aktuelt innhold vil være
- musikalitet
- kommunikasjon
- sosialt
- samspill
- læring og øving
Delemnet skal fungere som et forum for utveksling av studentenes praksiserfaringer.
Praksis
4. Instrumentalpraksis
Studentene skal ha aktiv praksis på ulike nivåer i NMHs øvingsskole og andre relevante praksisarenaer knyttet til studentens hovedinstrument.
Studentene skal gjennom praksis arbeide med
- planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisning på eget instrument på ulike nivåer, i henhold til aktuelle læreplaner
- individuell undervisning og gruppeundervisning
- valg og tilpassing av repertoar med utgangspunkt i elevenes forutsetninger Innstudering, øving og formidling i konsertsituasjoner
- ulike former for lærersamarbeid om undervisning
- samarbeid hjem/skole
5. Ensemblepraksis
Studentene skal ha aktiv praksis i valgt ensemble, relevant for studentens hovedinstrument, og i sammensatte ensembler..
Studenten skal gjennom praksis arbeide med:
Valgt ensemble:
- Planlegging, gjennomføring og vurdering av ensembleledelse i henhold til mål, innhold og arbeidsmåter i de aktuelle institusjoner/organisasjoner.
- Innstudering og øvingsmetoder for det aktuelle ensemblet.
- Vurdering og utprøving av repertoar.
- Refleksjon over ensemblelederens rolle gjennom egen undervisningserfaring Planlegging, gjennomføring og vurdering av en egen konsert med ensemblet Tilpassing og arrangering av repertoar med utgangspunkt i elevenes forutsetninger.
Sammensatte ensembler:
- Planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisning i ensemblet Refleksjon over ensemblelederens rolle i ulike ensembler.
- Tilpassing og arrangering av repertoar med utgangspunkt i ensemblet.
Organisering
1. Instrumentaldidaktikk
Undervisningen i instrumentaldidaktikk gjennomføres som forelesninger, diskusjoner, prosjekter, praktiske øvelser m.m. I tillegg til undervisningstimene kreves egne studier enkeltvis og i gruppe.
Instrumentspesifikk didaktikk er organisert slik at alle studenter med samme instrument innenfor samme sjanger undervises i gruppe i 28 timer fordelt over hele studieåret. Deler av undervisningen kan også bli organisert i instrumentgruppe der beslektede instrumenter undervises sammen.
Felles instrumentaldidaktikk er organisert slik at alle instrumentaldidaktikkstudenter uansett sjanger - og innenfor samme sjanger, undervises sammen i 28 timer fordelt over hele studieåret. Andre inndelinger i forhold til instrumentsammensetning kan også være aktuelt i enkelte timer.
2. Ensembledidaktikk
Didaktikk for valgt ensemble er organisert som undervisning der alle studenter innenfor samme instrumentgruppe/ sjanger undervises i gruppe i 20 timer, fordelt på høstsemesteret eller vårsemesteret. Generell ensembledidaktikk er organisert som undervisning i 20 timer der alle ensembledidaktikkstudenter uansett sjanger undervises sammen i høstsemesteret eller vårsemesteret.
3. Musikkpedagogiske emner
Musikkpedagogiske emner er organisert slik at alle studenter i valgemnet undervises i samme gruppe i 8 timer. Undervisningen i alle temaene gjennomføres som forelesninger, diskusjoner, prosjekter, praktiske øvelser m.m.. I tillegg til undervisningstimene kreves egne studier enkeltvis og i gruppe.
4. Instrumentalpraksis
Instrumentalpraksis organiseres som punktpraksis i NMHs øvingsskole eller tilsvarende, i 24 uker fordelt over hele studieåret. Studentene skal få erfaring med individuell undervisning og gruppeundervisning.
5. Ensemblepraksis
Praksis i valgt ensemble organiseres som punktpraksis eller prosjektpraksis, totalt 12 timer.
Praksis i sammensatt ensemble organiseres som prosjektpraksis en helg i januar/februar, totalt 6–8 timer.
Arbeidskrav
All praksis er obligatorisk.
Det er obligatorisk fremmøte til undervisningstimer med studentfremlegg og til timer der det ikke foreligger relevant litteratur som dekker innholdet i undervisningen.
Se semesterplan for hvert delemne med oversikt over arbeidskrav.
Arbeidsmappe
Studenten skal i løpet av studieåret utarbeide en arbeidsmappe med følgende innhold:
Instrumentspesifikk didaktikk og praksis:
- Skriftlig oppgave knyttet til gjennomgått pensum i instrumentaldidaktikk. Oppgavens lengde: 5 – 7 sider (ca. 500 ord per side) (høst).
- Beskrivelse av muntlig oppgave knyttet til et instrumentspesifikt tema. (Vår) Halvårsrapport i praksis (høst).
- Årsrapport i praksis med tildelt oppgavetittel (vår).
- Pensumliste.
Felles instrumentaldidaktikk:
- En muntlig/skriftlig oppgave (høst).
- En muntlig/skriftlig oppgave (vår)
- Pensumliste.
Musikkpedagogiske emner:
- 1–2 muntlig/skriftlig oppgave
- Pensumliste
Ensembledidaktikk og praksis:
- En rapport i praksis for valgt ensemble.
- En rapport/tekst i praksis for sammensatt ensemble.
- Pensumliste.
Nærmere presisering om innlevering av oppgavene etc. skal framgå av årsplan/semesterplan for det enkelte delemne.
Avsluttende vurdering
Alle arbeidskrav i emnet må være godkjent for at studenten skal få avsluttende vurdering.
Studenten vurderes i forhold til emnets mål. Avsluttende vurdering uttrykkes med bestått/ ikke bestått og fastsettes av en intern sensor og faglærer på grunnlag av utvalgsmappe og muntlig eksamen.
Utvalgsmappe
Utvalgsmappen i fagdidaktikk skal bestå av minimum tre skriftlige arbeider fra
arbeidsmappen. Samlet sidetall skal være på 15-20 sider. Eventuelle noteeksempler og lignende kommer i tillegg. Årsrapport i instrumentalpraksis, rapport fra ensemblepraksis og oversikt over pensum er obligatoriske deler av utvalgsmappen. Oversikt over pensum teller ikke inn i sidetallet for mappen. Frist for innlevering av utvalgsmappen er 15. mai i eksamenssemesteret.
Muntlig eksamen
Muntlig eksamen gjennomføres som en 30 min. individuell eksamen mot slutten av studieåret. Studenten eksamineres i sentrale problemstillinger innenfor hele pensum.
Studentens teoretiske og praktiske vurderingsevne legges til grunn for vurderingen.
Det gis separat karakter på hver deleksamen.
Ny vurdering: Ved ikke bestått vurdering gjennomføres ny prøve i den aktuelle eksamensdelen.
Pensum
Instrumentspesifikk didaktikk
Totalt: ca. 500 sider inkludert notemateriale, videoopptak eller lignende.
Pensumlisten utarbeides separat av hver student i samarbeid med faglærer, tilpasset det enkelte instrument, og legges i utvalgsmappen.
Felles instrumentaldidaktikk
Totalt: ca. 300 sider
Schenck, Robert (2000): Spelrum – en metodikbok för sång- och instrumentalpedagoger, Bo Ejeby Förlag
Ensembledidaktikk
Totalt ca. 100 sider tilpasset studentens ensemblevariant.
Musikkpedagogiske emner
Bruner, J.S. (1970) Verdien av struktur. I: Dale, E. (red.) (1999) Skolens undervisning og barnets utvikling. Oslo: Ad Notam Gyldendal (17 sider)
Bråten, I. (red.) (2002) Ulike perspektiver på læring. I: Bråten, I. (red.) (2002) Læring i sosialt, kognitivt og sosialt-kognitivt perspektiv. Oslo: Cappelen Akademiske Forlag (20 sider)
Bråten, I. og Thurmann-Moe, A.C. (2002) Den nærmeste utviklingssone som utgangspunkt for pedagogisk praksis. I: Bråten, I. (2002) Vygotsky i pedagogikken. Oslo: Cappelen Akademiske (18 sider)
Kvale, S. og Nielsen, K. (1999) Mesterlære som aktuell læringsform. I: Kvale, S. og Nielsen, K. (red.) (1999) Mesterlære Læring som sosial praksis. Oslo: Ad Notam Forlag (17 sider)
Säljö, R. (2002) Læring, kunnskap og sosiokulturell utvikling: mennesket og dets redskaper. I: Bråten, I. (red.) (2002) Læring i sosialt, kognitivt og sosialt-kognitivt perspektiv. Oslo: Cappelen Akademiske Forlag (25 sider)