- Emnenivå Bachelor.
- Gjennomføres: 4. studieår, i høstsemesteret.
- Avsluttende vurdering: Eksamensmappe.
- Forhåndskrav: Opptak til et av studieprogrammene emnet inngår i.
- Undervisningsspråk: Norsk/engelsk.
Kort om emnet
Emnet er felles for alle bachelorstudenter og er dels et teoretisk og dels et praktisk emne. I løpet av emnet skal studentene videreutvikle sin profesjonsidentitet samt få kunnskap om muligheter, krav og forventninger i arbeidslivet. Det skal også omfatte videre muligheter for kompetanseutvikling og utdanning. Innholdet i emnet er organisert i ulike moduler.
Læringsmål
Ved fullført emne er det forventet at studenten
- viser et bevisst forhold til egen identitet, egne kompetanser og muligheter
- viser et reflektert forhold til egen musikerrolle i en samfunnskontekst
- kan planlegge og gjennomføre et prosjekt
- har kunnskap om arbeidslivets muligheter, både i de etablerte institusjonene og det frie feltet
- har kunnskap om krav og forventninger til en profesjonell musiker/musikkarbeider
- dokumenterer innsikt i prosesser knyttet til innovasjon og entreprenørskap
- dokumenterer innsikt i og kan forholde seg kritisk reflektert til yrkesetiske normer og problemstillinger
Innhold
I emnet inngår følgende temaer:
Arbeidslivskunnskap
- Samfunnspolitisk utvikling.
- Internasjonale perspektiver.
- Presentasjoner fra ulike aktører i arbeidslivet.
- Idéutvikling og enkel prosjektorganisering.
Portefølje og karriereplan
- Bevisstgjøring av egen identitet, kompetanse og interesser.
- Fremtidige roller i arbeidslivet.
- Innføring i hvordan egen kompetanse kan presenteres i en portefølje.
- Utvikling av promoteringsmateriale for konkrete prosjekter.
Arbeid med programmering, promotering og gjennomføring av et prosjekt
- Planlegging, gjennomføring og evaluering av et prosjekt med fokus på formidlingsperspektivene, promotering og økonomi.
Organisering
Emnet organiseres normalt i en kombinasjon av ukentlig undervisning og bolkundervisning. Aktuelle arbeidsformer er samtaler/diskusjoner, presentasjoner, gruppearbeid, individuelt arbeid og praktisk arbeid/fremføring. Det stilles store krav til studentenes selvstendighet og aktive deltagelse.
Prosjektet kan f.eks. være en konsert, turné, workshop eller lignende. Studentene oppfordres til å knytte prosjektet opp mot eksisterende kammermusikk- eller samspillgrupper.
For oversikt over veiledende undervisningsmengde og organisering, se ”Organisering” under beskrivelsen av det enkelte studieprogram.
Studenten meldes automatisk opp til undervisning/veiledning og vurdering i emnet, i henhold til den progresjon som er fastsatt i utdanningsplanen.
Arbeidskrav
- Studenten skal levere en prosjektplan som inkluderer budsjett, markedsføring og sosiale rammer for prosjektet.
- Studenten skal holde en muntlig presentasjon for medstudenter om erfaringene fra arbeidet med prosjektet.
Avsluttende vurdering
Alle arbeidskrav i emnet må være godkjent for at studenten skal få gå opp til avsluttende vurdering.
Studenten vurderes i forhold til emnets læringsmål. Avsluttende vurdering uttrykkes ved bestått/ ikke bestått og fastsettes på grunnlag av en eksamensmappe. Mappen vurderes av to interne sensorer.
Eksamensmappe
- Karriereplan på minimum 500 ord (analyse og refleksjon rundt egen kompetanse, interesser og visjoner sett i lys av kunnskap om arbeidslivet).
- Promoteringsmateriale (Må inneholde musikalsk CV og to pressebilder. Kan gjerne suppleres med eksempelvis nettside, pressemateriell, lydopptak og video).
- Refleksjonsnotat: Studenten skriver et refleksjonsnotat på 500–1000 ord som beskriver arbeidet med prosjektet, med vekt på sosiale rammer, målgrupper og eventuell videreføring.
Frist: Innen 5. februar leveres eksamensmappen på læringsplattformen Canvas.
Ny vurdering
For ny vurdering gjelder samme ordning som for ordinær vurdering.