- Gjennomføres: 1. og 2. studieår, over fire semestre.
- Avsluttende vurdering: Eksamensmappe.
- Forhåndskrav: Opptak til kandidatstudiet i komposisjon.
- Undervisningsspråk: Norsk.
Kort om emnet
Emnet er direkte relatert til studentens egen skapende virksomhet. Emnet skal gi kunnskap om og ferdigheter i instrumentasjons- og orkestreringsteknikker fra 1700 tallet til det 20. århundre samt instrumenters karakteristika og virkemåte, f.eks. gjennom instrumentdemonstrasjoner.
Læringsmål
Ved fullført emne er det forventet at studenten
- har grunnleggende kunnskap om orkestermediet, herunder kunnskap om de enkelte instrumentenes karakteristika og virkemåte
- dokumenterer kunnskap om instrumentasjons- og orkestreringsteknikker
Innhold
Emnet dekker
- instrumentkunnskap
- grunnleggende klangsettingsstrategier
- klassisk orkestrering (Mozart til Beethoven)
- romantisk orkestrering (Berlioz til Wagner)
- Den russiske skolen (Rimsky-Korsakov til Stravinsky)
- Den andre wienerskolen (Schönberg – Berg – Webern)
- den nordiske skolen
- det 20. århundre (Debussy til Berio)
Detaljert undervisnings- og repertoarplan utarbeides ved semesterstart.
Organisering
Emnet undervises i en kombinasjon av seminarer, forelesninger og gjennomspilling av oppgaver. Sentrale arbeidsformer omfatter partiturstudier, orkestrering av klaversats/partiturreduksjon (partiell) og transkripsjon. Første- og andreårsstudenter ved kandidatstudiet i komposisjon og kandidatstudiet i dirigering – orkester- /korpsspesialisering har annethvert år felles undervisning (jf INST12).
For oversikt over veiledende undervisningsmengde, se ”Organisering” under beskrivelsen av det enkelte studieprogram.
Studenten meldes automatisk opp til undervisning/veiledning og vurdering i emnet, i henhold til den progresjon som er fastsatt i utdanningsplanen.
Arbeidskrav
1. Obligatorisk deltagelse i undervisningen
Det er obligatorisk deltagelse i undervisningen ved fremføring, drøfting og vurdering av egne og medstudenters oppgaver.
2. Arbeidsmappe
Studenten setter sammen en mappe med følgende innhold:
- Instrumentasjonsoppgaver knyttet til de ulike områdene beskrevet under "Innhold" (normalt fire til seks oppgaver).
- En skriftlig analyse av et selvvalgt verk, komponist eller stil innenfor det gjennomgåtte repertoaret. Analysen skal inneholde noteeksempler eller henvise til aktuelle partiturer (omfang: ca. 2000 ord).
- En oversikt over orkesterrepertoar studenten har arbeidet med i løpet av emnet (minimum åtte verk). Oversikten skal inneholde opplysninger om relevant arbeidsform for hvert verk, f.eks. gjennomgåtte innspillinger, konsert, artikler, prøver.
- Pensumliste på 200 til 300 sider (partitur kommer i tillegg), godkjent av emnekoordinator.
Frist: Besvarelsene leveres innen frister oppgitt av faglærer, normalt en uke etter at oppgaven er gitt. Innen 20. mai i emnets fjerde semester skal innholdet i mappen være fullstendig, og godkjent av faglærer.
Avsluttende vurdering
Alle arbeidskrav i emnet må være godkjent for at studenten skal få gå opptil avsluttende vurdering.
Studenten vurderes i forhold til emnets læringsmål. Avsluttende vurdering uttrykkes ved bestått/ikke bestått og fastsettes på grunnlag av en eksamensmappe. I den avsluttende vurderingen legges det vekt på helhetsinntrykket av innholdet i eksamensmappen. Vurderingen gjøres av to interne sensorer.
Eksamensmappe
Med utgangspunkt i arbeidsmappen setter studenten sammen en eksamensmappe som skal inneholde
- fire instrumentasjonsoppgaver utarbeidet i løpet av emnet.
- en skriftlig analyse av et selvvalgt verk, komponist eller stil innenfor det gjennomgåtte repertoaret. Analysen skal inneholde noteeksempler eller henvise til aktuelle partiturer (omfang: ca. 2000 ord).
- godkjent oversikt over orkesterrepertoar studenten har arbeidet med i løpet av emnet (minimum åtte verk).
Frist: Innen 1. juni i emnets fjerde semester leveres eksamensmappen digitalt til eksamenskontoret.
Ny vurdering
For ny vurdering gjelder samme ordning som for ordinær vurdering.
Pensum
Omfang 200 til 300 sider hentet fra følgende kjernelitteratur:
- Adler: ”The Study of Orchestration ” (2002)
- Berlioz/Strauss: ”Treatise on Instrumentation” (Dover Books on Music, 1948/-91)
- Piston: ”Orchestration” (1955)
- Rimsky-Korsakov: ”Principles of Orchestration” (Dover Publications Inc., 1964)
Spesifisert liste over kapitler fra de ovenstående bøkene vil bli gitt ved begynnelsen av hver modul. Artikler vil komme som tillegg.