- Gjennomføres: 1. studieår, over to semestre
- Avsluttende vurdering: Vurdering fra faglærer
- Forhåndskrav: Opptak til masterstudiet i utøving
- Undervisningsspråk: Norsk/Engelsk
Kort om emnet
Emnet er for studenter ved Masterstudiet i utøving, på studieretningen utøving med musikkforskning.
Masterarbeidet skal være et selvstendig utøvende prosjekt som avspeiler kunstnerisk og vitenskapelig modenhet. Den utøvende og den teoretiske delen av masterarbeidet utgjør tilnærmet like deler som gjensidig skal belyse hverandre og fremstå som en helhet.
Læringsmål
Ved fullført emne er det forventet at studenten
- viser evne til å utforske, reflektere over og binde sammen kunstneriske og vitenskapelige problemstillinger i et helhetlig arbeid
- har satt seg inn i relevant forskning og materiale fra kunstnerisk utviklingsarbeid, og kan bruke dette i sitt masterarbeid
- kan initiere, utvikle, gjennomføre og lede et kunstnerisk prosjekt
- kan artikulere og drøfte problemstillinger i eget kunstnerisk prosjekt
- viser kunstnerisk integritet og modenhet i den musikalske og verbale formidlingen av masterarbeidet
Innhold
Repertoaret skal normalt ikke inngå i emnene Kunstnerisk fordypning I eller II.
Hoveddelen av emnene Masterarbeid I og II består av studentens arbeid med
- å utvikle prosjektbeskrivelse for masterarbeidet
- å gjennomføre og lede et masterarbeid som består av en kunstnerisk del og en forskningsdel
- å planlegge og innstudere repertoaret som inngår i masterarbeidet (omfang på spilletid: 90 minutter)
- å utvikle og forberede offentlige presentasjoner av eget masterarbeid
- relevant litteratur (herunder materiale fra kunstnerisk utviklingsarbeid og forskning)
- mesterklasser, foredrag/dialoger og interpretasjonstimer
Organisering
Hver student får tildelt en hovedveileder samt normalt en eller to biveiledere blant høgskolens faste faglige personale. Veileder(ne) skal gi studenten råd og tilbakemeldinger i forhold til kunstneriske valg samt målsettinger og problemstillinger for masterarbeidet.
Studenten(e) er selv ansvarlig for progresjonen, og må sørge for å gjøre jevnlige avtaler med veileder(ne) samt fremføre materiale for og levere materiale til veileder (ne) (noter, innspillinger, prosjektbeskrivelse etc.) slik at den avtalte progresjonen opprettholdes. Det forutsettes stor grad av selvstendighet i masterarbeidet.
For oversikt over veiledende undervisningsmengde og organisering, se ”Organisering” under beskrivelsen av det enkelte studieprogram.
Studenten meldes automatisk opp til undervisning/veiledning og vurdering i emnet, i henhold til den progresjon som er fastsatt i utdanningsplanen.
Arbeidskrav
1. Levere veiledningsavtale og prosjektbeskrivelse
Arbeidet med prosjektbeskrivelsen skal dels foregå i emnet Masterarbeid og dels i Masterforum I. Prosjektbeskrivelsen skal ha et omfang på 3–5 sider og angi tema, innhold, fremdriftsplan og veileder(e) for masterarbeidet. Se mer informasjon i Retningslinjer for prosjektbeskrivelse. Det er studentens ansvar å ta kontakt med veileder(e).
Frist: Innen 15. oktober i studiets første semester skal prosjektbeskrivelsen med vedlagt foreløpig repertoarliste være godkjent av hovedveileder og biveileder i de tilfeller der det er flere veiledere. Prosjektbeskrivelsen signeres av både student og veileder(e).
Når prosjektbeskrivelsen er godkjent og signert skal det inngås en Veiledningsavtale mellom student, veileder og høgskolen. Denne angir studentens plikter og rettigheter, samt veileders ansvar og plikter.
Frist: Innen 1. desember i studiets første semester skal veiledningsavtalen samt godkjent prosjektbeskrivelse med repertoaroversikt for masterarbeidet leveres i NMHs digitale eksamenssystem (Inspera). Les mer på vår informasjonsside om eksamensinnlevering (nmh.no).
Prosjektbeskrivelsen kan endres underveis i prosessen. Alle endringer skal godkjennes av veileder. Ved endringer som påvirker planlagt progresjon i masterarbeidet skal det inngås ny veiledningsavtale.
Avsluttende vurdering
Alle arbeidskrav i emnet må være godkjent for at studenten skal få avsluttende vurdering.
Studenten vurderes i forhold til emnets læringsmål slik det er beskrevet i avsnittet Læringsmål. Avsluttende vurdering uttrykkes ved bestått/ ikke bestått og fastsettes av veileder på grunnlag av en individuell vurdering av studentens faglige nivå gjennom arbeidet med emnet.
Ny vurdering
For ny vurdering gjelder samme ordning som for ordinær vurdering.