- Gjennomføres: 2. studieår, høstsemesteret.
- Avsluttende vurdering: Vurdering fra faglærer.
- Forhåndskrav: Opptak til kandidatstudiet i komposisjon.
- Undervisningsspråk: Norsk.
Kort om emnet
Emnet inneholder arbeid med komposisjon og fremføring av elektroakustisk musikk, og gir en praktisk og teoretisk innføring i å bearbeide, generere lyd og komponere elektroakustisk musikk med eller uten akustiske instrumenter/stemme.
Emnet bygger på Studio I.
Læringsmål
Ved fullført emne er det forventet at studenten
- kan arbeide selvstendig med bearbeiding og generering av lyd til bruk i elektroakustiske komposisjoner
- selvstendig kan ta i bruk avanserte musikkteknologiske verktøy for komposisjon og fremføring av elektroakustisk musikk
Innhold
Aktuelle tema:
- Praktisk bruk og teoretisk innføring i elektroakustiske produksjonsteknikker, som for eksempel sampling, subtraktiv syntese, live electronics og enkel bruk av fft-baserte programmer.
- Komposisjonsteknikker innenfor elektroakustisk musikk.
- Bruk av samplingsbibliotek som for eksempel VSL og Kontakt.
- Avanserte miksteknikker til stereo.
- Avanserte mikseteknikker til flerkanalsavspilling.
Organisering
Undervisningen foregår i grupper, normalt organisert som ukentlige forelesninger på to ganger 45 minutter. Undervisningen kan også organiseres som prosjektundervisning. Organiseringen av undervisningen meddeles ved emnets start.
Studenten meldes automatisk opp til undervisning/veiledning og vurdering i emnet, i henhold til den progresjon som er fastsatt i utdanningsplanen.
Arbeidskrav
Studenten skal levere tre oppgaver i løpet av emnet.
Oppgavetype og innleveringsfrister meddeles ved emnets start.
Frist: Innen 15. desember skal alle oppgaver være godkjent.
Avsluttende vurdering
Alle arbeidskrav i emnet må være godkjent for at studenten skal få avsluttende vurdering.
Studenten vurderes i forhold til emnets læringsmål. Avsluttende vurdering uttrykkes med bestått/ ikke bestått og fastsettes av faglærer på grunnlag av en individuell vurdering av studentens faglige nivå gjennom arbeidet med emnet.
Ny vurdering
Ved ikke bestått vurdering må emnet i sin helhet gjennomføres på nytt.