- Gjennomføres: 1 semester, høst
- Avsluttende vurdering: Vurdering fra faglærere
- Undervisningsspråk: Norsk og/eller engelsk
Kort om emnet
Emnet er åpent for alle studenter som vil videreutvikle sine gehørferdigheter og ønsker større utfordringer enn grunnkursene byr på. Det vil være en praktisk tilnærming med veksling mellom instrument, stemmebruk og bevegelse.
Emneansvarlig: Fagseksjon for musikkteori, komposisjon og musikkteknologi
Læringsmål
Ved fullført emne er det forventet at studenten
- har styrket sin evne til melodisk, rytmisk og harmonisk presisjon i sang, spill, både solo og i samspill
- behersker relevante strategier for å løse ulike gehørutfordringer
- kan analysere et avansert musikkforløp med tanke på innstuderingsstrategier
- har økt bevissthet om melodi, rytme og harmonikk som musikalsk virkemiddel
Innhold
Innholdet i emnet omfavner gehørtrening med og uten noter, og det legges vekt på musikk fra det 20. og 21. århundre. Hovedfokus vil være på utvalgte verk fra repertoaret. De enkelte temaene blir tilpasset studentenes nivå, ønsker og behov.
Emnet vil i hovedsak omfatte arbeid med
- puls og understrøm, metrikk og periodefølelse
- vekslende taktarter og polyrytmikk
- grunntonefølelse, tonalitet og skalabruk
- samklang og harmonikk
- notasjon i nyere musikk, f.eks. mikrotonalitet
- notelesingsteknikker – også knyttet til studentens eget repertoar
- imitasjon og memorering
- koordinasjonsøvelser – rytmisk og melodisk
- transkripsjonsteknikker
Organisering
Emnet undervises i gruppe med to undervisningstimer pr uke i elleve uker. Studenten vil regelmessig få hjemmeoppgaver i tilknytning til stoffet det arbeides med i timen.
Arbeidskrav
Det er obligatorisk, aktiv deltagelse i emnet. Studenten skal føre loggbok over arbeidsformer og -metoder gjennom hele semesteret. Loggboken leveres faglærer innen oppgitt dato. Videre inngår åtte praktiske hjemmeoppgaver i arbeidskravene.
Avsluttende vurdering
Alle arbeidskrav må være godkjent for at studenten skal få avsluttende vurdering.
Studenten vurderes i forhold til emnets læringsmål. Avsluttende vurdering gjøres av to interne sensorer, der den ene normalt er emnets faglærer. Avsluttende vurdering uttrykkes med bestått/ ikke bestått.
Ny vurdering
Ved ikke bestått vurdering må studenten følge emnet på nytt.