- Gjennomføres: 1. studieår, over ett semester (høst)
- Avsluttende vurdering: Skriftlig oppgave
- Forhåndskrav: Opptak til masterstudiet i praksisorientert musikkanalyse
- Undervisningsspråk: Norsk eller engelsk.
Kort om emnet
Emnet behandler den vestlige musikkanalysens historie, med fokus på sentrale utviklingstrekk fra middelalderen til og med 1700-tallet. Emnet skal gi studenten verktøy og kunnskap til selvstendig utforskning av emneområdet.
Læringsmål
Ved fullført emne er det forventet at studenten
- kan diskutere og formidle relevante problemstillinger i musikkanalysens historiske utvikling
- har kjennskap til relevante databaser for historiske kilder i musikkanalyse og kan anvende disse effektivt
- kan arbeide selvstendig med problemstillinger knyttet til musikkanalysens historie
- kan reflektere over utviklingstrekk i musikkanalysens historie og deres betydning for dagens musikkutdanning
Innhold
Problemstillinger og metoder knyttet til historisk musikkanalyse, f.eks.
- noteskriftens utvikling
- historisk utvikling av begreper knyttet til konsonans og dissonans
- kontrapunkt, harmonikk, form og gehør i historisk kontekst
- undervisningstradisjoner og praksiser i musikkanalyse i historisk perspektiv
- bruk av relevante databaser og andre søkemetoder
Organisering
Emnet går over det første semesteret i studiet, og gjennomføres i hovedsak som seminarer, studentpresentasjoner og litteraturstudier. I tilknytning til seminarene legges det normalt opp et fellespensum på 200–300 sider.
Arbeidskrav
Muntlig presentasjon
Studenten skal holde en muntlig presentasjon for gruppen over et oppgitt tema. Presentasjonen skal bygge på litteratur fra emnets pensumliste. Tidspunkt og tema for presentasjonen oppgis av faglærer i emnet. Omfang: 20 minutter.
Arbeidskravet i emnet må være godkjent for at studenten skal få avsluttende vurdering.
Avsluttende vurdering
Skriftlig oppgave
Studenten skal skrive et essay basert på emnets pensumliste.Omfang: 2 000–3 000 ord (deler av det skriftlige materialet kan være analyser, transkripsjoner o.l.).
Frist: 20. desember, innleveres til faglærer.
Studenten vurderes i forhold til emnets læringsmål. Vurdering uttrykkes med bestått/ikke bestått.
Ny vurdering
For ny vurdering gjelder samme ordning som for ordinær vurdering.