- Fører til kvalifikasjon: Master i praksisorientert musikkanalyse
- Studiepoeng: 120 studiepoeng – heltidsstudium over to år.
Opptakskrav
Bachelorgrad med minimum 120 studiepoeng musikkfag eller 90 studiepoeng musikkvitenskap.
Kort beskrivelse av studiet
Det tidligere studieprogrammet Master i musikkteori (MATE) er utgått.
Studiet Master i praksisorientert musikkanalyse (MAPA) undersøker analyse fra kunstneriske, vitenskapelige og pedagogiske perspektiver og setter dens rolle i utøving og praksis i sentrum. Programmet dekker musikkanalyse i den vestlige, klassiske tradisjonen fra middelalderen til i dag, og inkluderer også elementer fra jazz og samtidige stilarter. Analyse fungerer både som et eget emne og som en integrert dimensjon i gehør, musikkognisjon, arrangering og historiske studier.
Studiet legger til rette for videre ph.d.-studier i musikkvitenskap og beslektede fag, og dermed for undervisning i høyere musikkutdanning og ved universiteter. I kombinasjon med praktisk-pedagogisk utdanning (PPU) kvalifiserer studiet til undervisning i grunnskole og videregående skole, på folkehøgskoler og ved kommunale kulturskoler.
Mål for studiet
Ved fullført masterstudium i praksisorientert musikkanalyse er det forventet at kandidaten kan
- vise avansert kunnskap i musikkanalyse, med fordypning i avgrensede temaer forankret i praktiske, kunstneriske og historiske perspektiver
- beherske og anvende relevante forskningsmetoder selvstendig i et masterprosjekt
- bruke analytisk innsikt til fornyelse og innovasjon i utøving, pedagogikk og skapende arbeid
- vurdere forskning og litteratur kritisk og bruke dette selvstendig i musikkstudier
- planlegge og gjennomføre et selvstendig, avgrenset forsknings- eller utviklingsprosjekt under veiledning i tråd med gjeldende faglige og etiske standarder
- formidle problemstillinger innen musikkanalyse tydelig, både til spesialister og til et bredere publikum
Organisering
Studiet er organisert som et samlingsbasert heltids- eller deltidsstudium. Arbeidet med studiet vil bestå av lærerledet undervisning/forelesninger, veiledning og selvstendig arbeid i tilknytning til undervisningen/veiledningen.
Utveksling kan skje i 3. semester.
Undervisningen ved Musikkhøgskolen er i hovedsak ikke obligatorisk. Noen emner har likevel obligatorisk fremmøte. Den enkelte emnebeskrivelse spesifiserer om det er obligatorisk fremmøte.
- Les om fravær og permisjon (lovdata.no).
For å beskrive omfanget av emnene i studiet brukes måleenheten studiepoeng. Fullstendig masterprogram utgjør 120 studiepoeng. Ett års heltids studieinnsats tilsvarer 60 studiepoeng. Et studiepoeng tilsvarer 27–30 timers arbeid inkludert undervisning og eget arbeid.
Vurdering
I studieprogrammet inngår både emner som benytter karakterskalaen
bestått/ ikke bestått og emner som benytter den graderte karakterskalaen
fra A til F, der E er laveste ståkarakter. Hvilket karaktersystem som
benyttes fremgår av hver enkelt emnebeskrivelse.
Ytterligere bestemmelser om vurdering og eksamen er fastsatt i kapittel VI i Forskrift om studiene ved Norges musikkhøgskole (lovdata.no).
Vitnemålet
blir utstedt når studenten har avlagt emner som til sammen oppfyller
kravene til en grad. Alle emner som tilhører studieprogrammet vises på
vitnemålet, med vurderingsuttrykk og antall studiepoeng. Oppgavetittel
på masterarbeidet kommer også med på vitnemålet.
Utveksling
NMH legger til rette for at du kan reise på utveksling som en del av
graden din, og har avtaler med Europas ledende musikkutdanninger samt
spennende og høyt rangerte institusjoner i andre deler av verden. Ett
semester eller to i utlandet vil erstatte undervisningen du ellers ville
fått ved Norges musikkhøgskole. Utvekslingsperioden skal derfor ikke
resultere i forlenget studietid. Hvis du ønsker å reise på utveksling
første år av mastergraden din må du søke om utveksling før du vet om du
får opptak ved masterprogrammet. Det er også mulig å reise ut i løpet av
2. studieår.
Finn ut mer om hvor du kan reise på utveksling, og hvordan du søker på NMHs nettside om utveksling (student.nmh.no).
Kvalitet i utdanningen
NMH har et system for å sikre og videreutvikle kvaliteten på alle deler av utdanningen. Studentene er viktige bidragsytere i dette arbeidet gjennom blant annet å delta i studentevalueringer.
Les mer om utdanningskvalitet ved NMH.