- Gjennomføres: 1. studieår, over to semestre.
- Avsluttende vurdering: Presentasjon
- Forhåndskrav: Opptak til masterstudiet i praksisorientert musikkanalyse
- Undervisningsspråk: Norsk eller engelsk.
Kort om emnet
Emnet er for studenter tatt opp på masterstudiet i praksisorientert musikkanalyse.
Målet er å gi et forum der studentene kan utveksle ideer knyttet til egne og andres masterprosjekter, og gå i kritisk dialog og refleksjon om relevante faglige problemstillinger.
Læringsmål
Ved fullført emne er det forventet at studenten
- reflektere kritisk over eget og andres masterprosjekt
- formidle musikkfaglige problemstillinger innen sitt fagområde til spesialiserte målgrupper
- analysere og kritisk vurdere ulike informasjonskilder og bruke dem til å utvikle og strukturere faglige resonnementer
- vurdere materiale hentet fra av musikkteoretisk arbeid, analyse og historisk forskning
- vise innsikt i og kritisk vurdere etiske standarder og problemstillinger av både musikkfaglig og profesjonell relevansVurdering i Masterforum I og Masterforum II skjer på grunnlag av de samme læringsmålene. Etter Masterforum I vurderes studentenes progresjon mot disse målene. Etter Masterforum II vurderes studentenes måloppnåelse i forhold til læringsutbyttet som er angitt.
Innhold
Et innledende seminar presenterer emnets struktur og innhold, samt gir en orientering om studieprogrammet og dets forventninger.
Gjennom emnet utvikler studentene evnen til å artikulere og diskutere problemstillinger som er relevante for masterprosjektene – både egne og medstudenters. Forumet fungerer også som arena for presentasjoner knyttet til pågående prosjektarbeid.Organisering
Undervisningen foregår primært i plenum, men mindre gruppe- eller individuelle møter kan avtales ved behov.
Arbeidskrav
Aktiv deltakelse er obligatorisk. Mer enn 20% fravær fra undervisningen vil normalt føre til ikke bestått. Arbeidskravet må være godkjent for at studenten skal få avsluttende vurdering.
Avsluttende vurdering
Presentasjon
Studentene skal i løpet av emnet holde en presentasjon av eget masterprosjekt. Studenten vurderes på grunnlag av emnets læringsmål. Vurderingen uttrykkes med bestått/ikke bestått og fastsettes på grunnlag av presentasjonen. Vurderingen gjøres av to interne sensorer.Ny vurdering
For ny vurdering gjelder samme ordning som for ordinær vurdering.