- Gjennomføres: 2. studieår, over ett semester (høst)
- Avsluttende vurdering: Semesteroppgave
- Forhåndskrav: Opptak til masterstudiet i praksisorientert musikkanalyse
- Undervisningsspråk: Norsk eller engelsk.
Kort om emnet
I emnet behandles musikalsk gehør i forbindelse med studium av kognitive prosesser der mennesket oppfatter, reagerer på og skaper musikk. Emnet skal gi grunnleggende kunnskap i musikkognisjon og dessuten gi et grunnlag for kunstneriske, vitenskapelige og pedagogiske vurderinger knyttet til gehørtrening og -opplæring.
Læringsmål
Ved fullført emne er det forventet at studenten
- har kunnskap om kognitive prosesser i musikalsk utøving
- kan artikulere og diskutere gehørrelaterte problemstillinger knyttet til musikkutøving
- kjenner til og kan demonstrere varierte lærings- og øvingsstrategier for gehørtrening, og kan reflektere over disse i lys av musikkpersepsjon, musikkognisjon og læringspsykologi
- har kunnskap om sentral litteratur og aktuell forskning innenfor fagområdet musikkognisjon
Innhold
Emnet tar for seg problemstillinger knyttet til musikkognisjon, gehør og musikalsk utøving:
- Lytting, musikalsk hukommelse, audiering, memorering, auditiv analyse
- Musikknotasjon og notelesing
- Intonasjon og standardiserte temperaturer
- Læringsstrategier, sosial og kulturell innvirkning, begreper som gehørtyper, absolutt gehør, talent og musikalitet
- Musikk, øret og hjernen
- Arbeid med egne gehørferdigheter
Organisering
Arbeidskrav
Sammendrag (abstract)
Studenten skal skrive tre sammendrag som utkast til essays (se avsluttende vurdering nedenfor). Hvert av sammendragene skal ha et omfang på 150–200 ord. Tema for sammendragene gis av faglærer i emnet.
Frist: Alle tre sammendrag skal være innlevert innen 15. november.
Alle arbeidskrav i emnet må være godkjent for at studenten skal få avsluttende vurdering.
Avsluttende vurdering
Semesteroppgave
Studenten skal skrive et essay over et gitt tema basert på pensum i emnet. Essayet skal ta utgangspunkt i ett av sammendragene studenten skrev i arbeidskravet.
Omfang: 2000-3000 ord (deler av det skriftlige materialet kan være analyser, transkripsjoner o.l.).
Frist: Semesteroppgaven skal leveres til faglærer i emnet innen 15. desember.
Studenten vurderes i forhold til emnets læringsmål. Vurdering uttrykkes med bestått/ ikke bestått.
Ny vurdering
For ny vurdering gjelder samme ordning som for ordinær vurdering.