Høyere musikkutdanning står i spennet mellom håndverk og tradisjon på den ene siden, samtidig som utdanningen skal stimulere til kreativitet og nyskaping og å utdanne uredde kunstnere. Hvordan håndterer vi de utfordringene dette byr på? Og opplever studentene at utdanningen bidrar til å gi dem den kunnskapen og beredskapen de trenger for å skape seg et bærekraftig musikerliv?
I det siste har flere aktuelle samfunnsdebatter funnet veien inn i kunstutdanningene. De gamle hierarkiene over hva som spilles og undervises og hva og hvem som inkluderes er blitt utfordret. Dette er brennbare og høyst betimelige temaer som utfordrer og inspirerer til videre utvikling og diskusjoner. Hvordan kan vi styrke mangfoldet på institusjonene våre, både når det gjelder mennesker, repertoar, arbeidsformer, perspektiver, pensum og karriereveier?
Vi inviterer lærere, studenter, forskere og ledere til å sende inn sine bidrag!
Bidrag
Spesielt ønsker vi bidrag som handler om
- musikerlivet – hva vet vi om hvordan det er å være musiker i dag?
- entreprenørskap i musikerutdanningen
hvordan kreativitet kan utvikles og styrkes i musikerutdanningen
mangfold – i student- og lærermassen, i repertoaret, i sjangre, arbeidsformer og i mulige karriereveier
musikk og andre kunstformer som uttrykk i samfunnsdebatten
prosjekter som bygger kontaktpunkter mellom samfunnet og utdanningsinstitusjonene og studenter i musikk, dans og andre kunstformer
tverrdisiplinære prosjekter (både på tvers av musikkdisipliner og på tvers av musikk og andre (kunst-)disipliner