Gå til hovedinnhold
For studenter Søk

IN.TUNE fyller ett år: mer aktivitet

Renate Hauge Sund på IN.TUNE-standen på NMH.
IN.TUNEs institusjonsleder på NMH, Renate Hauge Sund, rigger stand på entusiastisk vis, i anledning IN.TUNE-uka.

I anledning IN.TUNEs ettårsdag har Norges musikkhøgskole gjennomført fire dager med aktiviteter for å øke bevisstheten rundt alliansen blant studenter og ansatte.

NMH-ansatte som allerede er involvert har deltatt ved å promotere alliansens arbeid på stand, samtidig som de bød på kaffe og snacks til studenter og kolleger.

På mandag presenterte IN.TUNE-teamet seg i foajeen, ledet av Renate Hauge Sund, avdelingsleder for studier og IN.TUNEs institusjonsleder på NMH. Hun beskriver uken som fantastisk og gøy, og en flott mulighet til å møte både studenter og musikkfaglige ansatte ved høgskolen.

– Det er utrolig flott å se bidragene fra alle deler av institusjon. Vi har alle jobbet sammen for et felles mål.

Tech-tirsdag

Dag to var temaet nye undervisningsmetoder. Hvordan kan vi koble sammen studenter og lærere ved andre institusjoner gjennom digitale verktøy, slik at det føles som om man er i samme rom? Og hvordan kan dette bidra til innovasjon i læring og undervisning?

Overingeniør Morten Forsland snakket om sanntids-audio/video-systemene LoLa og MVPT Low Latency, sammen med førsteamanuensis og musikkteknolog Håkon Kvidal.

– Tanken er at noe undervisning og mesterklasser kan foregå på tvers av IN.TUNE-partnerne gjennom disse systemene, forklarer Morten.

IN.TUNE-stand i NMHs foaje

Han understreker at alle institusjonene ønsker å bruke det samme systemet for å effektivisere prosessen. Ifølge ingeniøren er forsinkelsen opptil fire ganger mindre enn på Zoom.

– Dette gjør det mulig å spille sammen med meget høy lyd- og bildekvalitet.

Musikkpedagog og seniorrådgiver Ellen Stabell delte også sitt IN.TUNE-arbeid på onsdagens stand og fremhevet en kommende utlysning av studentprosjekter.

Reis ut

På onsdag ble standen drevet av Miriam Rintelen og Ragnhild Sandbakk Nordberg fra NMHs internasjonale kontor, der de promoterte muligheter for mobilitet og utveksling mellom partnerinstitusjonene i alliansen.

– Dette er institusjoner vi kjenner spesielt godt, og som også kjenner oss. Vi kan gi ekstra gode råd om dem, sier Miriam. Ragnhild legger til:

– Og vi vet at de ønsker både studenter og ansatte velkommen til å delta i mobilitetsprogrammene.

Bursdagspanel

På torsdag var det tid for den store finalen der alle ukens tråder samlet seg. Studenter og ansatte delte sine perspektiver gjennom en uformell panelsamtale, med lunsj og kake for å feire IN.TUNEs første jubileum.

Viserektor for utdanning, Gunnar Flagstad, delte at IN.TUNE mottok 66 forslag i siste utlysning av nye utdanningsformater. Forrige uke møttes representanter fra alle institusjonene i Paris for å velge hvilke forslag som får finansiering til videre utvikling. Det endelige resultatet publiseres i løpet av februar. Han snakket også om planer for felles masterprogrammer, felles moduler, felles nettkurs og blended intensive programmes (BIPs).

Ellen Stabell kom også tilbake under panelpraten og fortalte om Artist as Teacher-programmet, et kapasitetsbyggingsprogram for lærere ved alle institusjoner som skal arrangeres årlig. Hun snakket også om å inkludere kunstnere fra andre kunstdisipliner for å utforske mer innovative måter å lære og undervise i musikk på i fremtiden.

Hva er vår samfunnsrolle? Hvordan bidrar vi til samfunnet, og hvordan utfordrer samfunnet oss?

Sigrid Røyseng, professor
Sigrid Røyseng

Professor Sigrid Røyseng arbeider med kolleger fra de andre institusjonene om samfunnsengasjement. Hun spurte:

– Hva er vår samfunnsrolle? Hvordan bidrar vi til samfunnet, og hvordan utfordrer samfunnet oss?

Ifølge professoren er livslang læring og videreutdanning sentralt i disse spørsmålene. Hun nevnte også hvordan studentene finner sin plass i arbeidslivet og utvikler bærekraftige karrierer, samt temaer som publikumsengasjement, mangfold og inkludering.

– Spesielt siden vi ofte er en ganske homogen gruppe i institusjoner som våre, la hun til.

Studentstemmen

Elise Sløgedal, masterstudent, jazzsanger og studentrepresentant i alliansen, oppfordret sine medstudenter til å engasjere seg.

– De fantastiske mulighetene som finnes gjennom IN.TUNE er for oss, så det er så viktig å være med.

Bachelorstudent i kordireksjon Lucie Lou Camps understreket hvor viktig studentenes stemme er i IN.TUNE. Lucie er også president for Studentutvalget på NMH, og medlem av alliansens styringsgruppe.

Elise Sløgedal og Lucie Lou Camps på IN.TUNEs stand
Studentrepresentant Elise Sløgedal, og Lucie Lou Camps, SUT-leder og medlem i alliansens styringsgruppe.

Både Elise og Lucie er en del av IN.TUNE Student Council, som blant annet diskuterer aspekter ved de ulike arbeidsgruppene.

– Studentrådet er en flott måte å koble seg til ulike institusjoner på. Og det er fint å se at musikkstudenter i andre land har akkurat de samme utfordringene som oss, sier Lucie.

Det er fint å se at musikkstudenter i andre land har akkurat de samme utfordringene som vi har her.

Lucie Lou Camps, SUT-leder og medlem av IN.TUNEs styringsgruppe
Lucie Lou Camps

Et studentinitiativ

Ved NMH møttes ulike studentteam omtrent en måned i forveien – rett før juleferien! – for å koordinere budskap, personer, utstyr og trykt materiell.

Studentene tok initiativ til IN.TUNE-uken og stod sentralt i planleggingen. Å jobbe sammen, skaffe paneldeltakere, booke teknisk støtte, bestille bursdagskake (!) og lage video, var nøkkelen til suksess.

Artikler relevante