- Gjennomføres: 2. studieår, over ett semester (høst)
- Avsluttende vurdering: Eksamensmappe
- Forhåndskrav: Opptak til masterstudiet i praksisorientert musikkanalyse
- Undervisningsspråk: Norsk eller engelsk.
Kort om emnet
Emnet gir en innføring i didaktikk for undervisning i satslære og gehørtrening på mellomnivå. Det legges vekt på å integrere teoretiske og gehørfaglige begreper i praktiske musikkaktiviteter som utøving, improvisasjon og komponering.
Læringsmål
Ved fullført emne er det forventet at studenten kan
- demonstrere grunnleggende didaktiske tilnærminger til undervisning i satslære og gehørtrening for studenter på mellomnivå
- utforme og gjennomføre nivåtilpassede læringsaktiviteter som fremmer satslære og gehørfaglig forståelse
- reflektere kritisk over undervisningspraksis og tilpasse strategier til ulike læringskontekster
- anvende egen gehørkompetanse til å støtte undervisningsmål
Innhold
Emnet omfatter:
- didaktiske metoder for introduksjon av tonehøyde, rytme, harmonikk og form
- integrasjon av satslære og gehørtrening i praktiske musikkaktiviteter
- observasjon og drøfting av undervisningspraksis og læremidler
- praktisk undervisningserfaring gjennom medstudentundervisning og tilbakemelding
Organisering
Arbeidskrav
Oppmøte og deltakelse
Aktiv deltakelse er obligatorisk. Mer enn 20 % fravær fra undervisningen vil normalt føre til ikke bestått. Studentene skal delta aktivt i seminarer og workshops.
Alle arbeidskrav i emnet må være godkjent for at studenten skal få avsluttende vurdering.
Avsluttende vurdering
Eksamensmappe
Studentene skal utarbeide og levere en undervisningsmappe som inkluderer
• en undervisningsplan for mellomnivå
• dokumentasjon og vurdering av medstudentundervisning
Frist: Levering avtales med emneansvarlig (normalt 14 dager etter at modulen/undervisningen er avsluttet). Vurderingen uttrykkes med bestått/ikke bestått.
Ny vurdering
For ny vurdering gjelder samme ordning som for ordinær vurdering.