Siden har hun fortsatt med å utforske ulike sider av samtidsmusikken, alltid med full åpenhet og risikovilje.
Hun forteller blant annet om to prosjekter av Trond Reinholdtsen, hvor kunstnerne iførte seg store masker og måtte ut i vannet på Hovedøya og slåss med en tropp synkronsvømmere.
Og et annet hvor hun, som én av to pianister, byttet på å spille noe av det heftigste repertoaret i samtidsmusikk-litteraturen gjennom fire timer. Iført lang parykk og fotsid kappe. Ellen beskriver noen av verkene som «så og si uspillelige».
– Det er noe med at man føler at dette går bare ikke, men likevel komme seg gjennom det. Og skape et eller annet som i hvert fall ligner på det som står i noten, sier hun.
Nettopp disse risikoelementene går ofte igjen i kunsten til Ellen. En vilje til å teste grenser, og følelsen av at det når som helst kan oppstå noe som man bare må løse der og da.
– Jeg har spilt en del stykker på noen dingser som plutselig bare faller fra hverandre. Den der tilstedeværelsen, når du vet at det kan gå helt galt…
En annen gang, under pandemien, spille hun et stykke utendørs sammen med to kolleger. På munnspill. I minusgrader.
– Det ble helt surklete, vi hørtes ut som en gjeng med frosker! Men når jeg hører på det i ettertid er det noe av det fineste jeg har vært med på. Skjørheten, tilstedeværelsen, det ekte i situasjonen, med lydene fra byen som plutselig ble en del av det.