Dere snakker om hvordan man som «suksessfull musiker» driver rovdrift på miljøet. Men bærekraft og betalingsevne er ikke alltid like lett å kombinere. Hvordan forsvare eller forklare at man skal velge en retning som kanskje ikke er umiddelbart økonomisk innbringende?
– Det er viktig å klare seg økonomisk! Men man kan veie for og imot. Og igjen ta aktive valg i forhold til det. Hvordan vil jeg leve? Jeg vil ha en viss standard i hvordan jeg lever, derfor må jeg gjøre de og de jobbene. For noen er det nok å kutte ned på flygingen til noen konserter og for andre gir det mening å bli helt lokal som musiker og dyrke maten sin selv. Kanskje noen velger å jobbe som noe annet også, og tar med seg erfaringen fra musikkstudiet inn i noe annet. Alle monner drar! Og en liten handling har også stor verdi. Dette er noe vi blir nødt til å klare sammen. Vi må skape fremtiden sammen.
Som musiker har man mulighet til å endre, påvirke og protestere. Har man også et ansvar – eller kan man gi publikum litt av ansvaret også? Og hvordan?
– Man har vel ikke et ansvar sånn i utgangspunktet, men det er viktig å være bevisst på at man kan velge å bruke den plassen og den plattformen man får som musiker til det man vil. Som det kom fram på diskusjonen vi hadde på seminaret – det man gjør på en scene og de valgene man tar har konsekvenser.
Det med protest er også interessant, hva er det å protestere egentlig? Hva er protestmusikk? Det er lett å bli litt lurt av hvis noe høres pønkete ut i lydbildet så er det en protest, eller «politisk musikk» for eksempel, fordi det var sånn på 70-tallet. Men i dag kan protest være så mangt. Å velge å spille instrumentalmusikk kan være en protest i seg selv. Eller spille lavt og stille. Eller bare på sin egen måte. Eller hvilke temaer man tar opp i musikken man lager, hva låtene handler om, hvor musikken skal fremføres og for hvem? Hva er det du vil si? Hvilke kilder lar du deg inspirere av?. Hvem tar du med i bandet? Hvordan du velger repertoar og hvilke komponister du spiller, og en bevisst holdning til hva hun eller han sto for eller representerte i sin samtid (og hva representerer de nå?). Musikere har stor påvirkningskraft på mangfold i representasjon i repertoar som spilles, det samme har lærerne på NMH. For historien skrives kontinuerlig. Det er viktig å utfordre de systemene som gjorde at f.eks. mannlige komponister fikk så stor plass framfor kvinner, historisk sett.
Ingen vet hva fremtiden bringer, men alle kan være med på å påvirke den. Anja og Heida er tydelige på at de ikke har svarene, men de har spørsmålene man bør stille seg.
Fredag 30. oktober arrangeres Musikkstudentkonferansen, der spørsmål som dette vil være tema for diskusjon. Camilla Øvergaard holder foredraget «Suksess eller ikke suksess» - det er ikke spørsmålet. Allikevel spurte vi Anja og Heida – hva er suksess?
– Det vet vi ikke! Det finnes sikkert like mange svar på det som det finnes musikere og mennesker. Hva er det å være en suksessfull musiker, og hvem er det som skal få definere det? Kanskje det allerede finnes, men det burde jo være pensum på NMH, å filosofere litt rundt det spørsmålet. Kapitalismen har sine svar, som ikke nødvendigvis korrelerer med kunsten og musikken sine. «Suksess» er sånn sett også et ord som kanskje passer bedre innenfor kapitalismen enn innenfor kunsten? Kanskje er det å være i kontinuerlig prosess? Eller å være den beste musikeren bare en selv kan være. Finne sin egen vei og fortsette å forske på hva som passer en selv og andre rundt, hvordan vi kan vokse ved siden av hverandre og inspirere hverandre. Og å gjøre hverandre gode. Finne ut hva en liker og hva en synes er fett å holde på med. Kanskje er det å klare å balansere de ulike delene av livet med hverandre, så en ikke blir utbrent.